Het gaat niet goed bij Saab — en neen, je leest geen nieuwsbericht uit 2012. NEVS, het bedrijf dat ruim een decennium geleden de rechten van het ter ziele gegane merk opkocht, zit nu namelijk ook al in slechte papieren. De CEO kondigt aan dat NEVS in winterslaap gaat, met alle ontslagen van dien.
In 2009 begon één van de bekendste stoelendansen uit de automobiele geschiedenis. Toen vroeg het Zweedse Saab — destijds al even in handen van General Motors — namelijk bescherming aan tegen zijn schuldeisers. Kort daarna leek Koenigsegg zinnens de boel te gaan redden, maar die trokken zich uiteindelijk terug waarop het Nederlandse Spyker Saab overnam. Die delfden de financiële put nog wat dieper tot er eind 2011 helemaal geen uitweg meer was, en toen gingen de boeken echt toe bij Saab. De restanten van het bedrijf werden daarop verkocht aan het stiekem Chinese ‘National Electric Vehicle Sweden’, en drie keer raden hoe het nu met hen gesteld is…
Ruim 90% ontslagen
Inderdaad: Nina Selander, de huidige interim-CEO van NEVS, heeft een bericht de wereld in gestuurd om de ‘winterslaap’ van haar bedrijf kenbaar te maken. Dat houdt concreet in dat NEVS al zijn activiteiten stopzet om verdere kosten te beperken. Zo willen de Zweedse Chinezen zich focussen op het terugbetalen van hun schulden en op die manier het faillissement vermijden, al lijkt het onwaarschijnlijk dat NEVS nadien nog een doorstart maakt. Zo kondigt Selander aan dat liefst 320 van de in totaal 340 werknemers van het bedrijf ontslagen zullen worden als deel van de winterslaap, en met een team van 20 man bouw je vermoedelijk geen nieuw gamma aan automobielen uit.
Over automobielen gesproken, is het al even geleden dat we nog iets concreets gehoord hebben van NEVS. Aanvankelijk was het bedrijf zinnens om een elektrische variant van de tweede generatie Saab 9-3 te produceren, en dat deden ze ook even op de Chinese markt. Het doel was echter om dit ook voor Europa te doen — want ‘National Electric Vehicle Sweden’ — maar zover kwam het nooit. Wetende dat het platform van die 9-3 inmiddels 20 jaar oud is, lijkt het ook steeds onwaarschijnlijker dat we die NEVS-versie ooit op onze wegen mogen verwachten. De kans zit er dus dik in dat het einde nu wel echt in zicht is voor NEVS, en dus ook voor Saab.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 15 min geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 54 min geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 17 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 17 uur geleden