Ken Block, die de wereld verbaasde met zijn drift- en rallykunsten in de Gymkhana-video's, is afgelopen maandag overleden bij een sneeuwscooterongeval. Hij werd 55 en laat zijn vrouw en hun drie kinderen na.
De wereld maakte in 2008 kennis met Ken Block toen hij het filmpje 'DC Shoes: Ken Block Gymkhana Practice' publiceerde op YouTube. Een verlaten vliegveld was het speelterrein voor Block en zijn geprepareerde Subaru Impreza, waarmee hij talloze indrukwekkende drifts, slaloms en andere stunts schijnbaar moeiteloos aan elkaar reeg. Het was een onmiddellijk succes, met miljoenen views en het begin van een reeks die nu al 14 video's telt, waarbij maatje Travis Pastrana er ook een paar op zich mocht nemen.
Hoonigan
Maar Ken Block had al eerder succes geboekt als mede-oprichter van skateschoenmerk DC Shoes in 1994, een aandeel dat hij later verkocht om zijn eigen Hoonigan-label op te richten, dat meer gericht was op autoliefhebbers. Hij nam van 2005 tot 2018 ook deel aan diverse rallykampioenschappen, waaronder het WRC, met drie keer een tweede plek in het Amerikaanse rallykampioenschap op zijn palmares. Ook binnen de rallycross wist hij succes te boeken.
Block was meer dan 10 jaar lang een van de gezichten van Ford Performance, waarbij hij niet enkel voor het merk reed in de rally, maar ook enkele iconische bolides wist te creëren voor zijn Gymkhana-video's. Denk maar aan de Hoonicorn, een 1.400 pk sterke Ford Mustang uit 1965, of de 920 pk sterke Hoonitruck op basis van een Ford F-150 uit 1977. In 2021 brak Block met Ford en ging hij een samenwerking aan met Audi, met als doel elektrisch rijden spannender te maken. Het resultaat was Electrikhana, een bloedstollende rit door Las Vegas met de Audi S1 Hoonitron. Recent maakte Block ook een videoreeks met zijn dochter Lia, waarbij ze samen haar eerste eigen auto bouwen - een prachtige Audi Urquattro. Het is duidelijk dat Ken Block gemist zal worden, niet enkel door autoliefhebbers wereldwijd, maar ook door zijn gezin...
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 6 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 6 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 9 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 12 uur geleden