De wereld der elektrische roadsters is uiteindelijk toch nog eens een inwoner rijker geworden. Deze ‘Project Thunderball’ komt echter niet gewoon uit de hallen van Tesla gerold, maar is het geesteskind van een veel kleinere en tot voor kort dood gewaande constructeur. Wie, dan?
Wiesmann, heet de bedenker, en zijn verhaal is er zo eentje van vallen en zeggen dat je terug zal opstaan. Zo werd de constructeur in 1988 opgericht door twee broers wiens achternaam je wel kan raden, en stuurden ze in 1993 hun eerste model de wereld in. Die Wiesmann MF was een tweezits roadster met retro-looks en een motorblok van BMW in het vooronder. De fabrikant hield dezelfde receptuur aan voor de komende 20 jaar, al wisten ze nooit echt door te breken. In 2014 gingen de boeken dan ook toe bij Wiesmann, maar sinds een injectie van vers kapitaal een jaartje later werd ons al meermaals beloofd dat er nieuwe modellen zouden komen. Daar krijgen we nu eindelijk een eerste van te zien, al laat die het klassieke recept wel enigszins varen.
0-naar-100 in 2,5 seconden, en in stilte
Dat valt er van buitenaf echter niet aan te zien, want deze Project Thunderball is terug Wiesmann zoals we het ons herinnerden. We krijgen dus opnieuw een tweezitter voorgeschoteld, die ondanks de Duitse origine van de constructeur terug volgens de Britse regels van de roadsterkunst gestileerd werd. De carrosserie werd dan wel uit koolstofvezel opgetrokken en het design werd verfraaid met de nodige moderne details, maar de ronde vormen en enorme kijkers die vroeger al de Wiesmann-modellen typeerden zijn ook hier aanwezig. Zelfs het Jaguar S-Type-achtige radiatorrooster blijft van de partij, wat enigszins verrassend is. En dat zeggen we niet omdat we die grille hier plots wél mooi passen vinden.
Onder die enorme kap schuilt namelijk geen BMW-V8 meer, maar wel een heuse batterij aan accu’s. Maar liefst 92 kWh ervan, om precies te zijn, waarmee dit apparaat volgens de bouwer gemakkelijk 500 kilometer moet halen op één lading stroom. Dat hangt dan wel van je rijgedrag af, want met 680 pk en 1.100 Nm koppel uit twee elektromotoren — allebei ook nog eens op de achteras — wordt rustig rijden een hele beproeving. Vloer je het pedaal volledig, dan snelt deze 1.775 kilogram zware cabrio naar de 100 km/u in 2,5 seconden. Als je de accu daardoor wat sneller leeg trekt is dat trouwens geen complete ramp, want dankzij een 800 Volt-boordnetwerk kan deze EV snelladen tot maar liefst 300 kW.
Hoe concreet deze nieuwe Wiesmann dit keer is, valt moeilijk te zeggen. Met al dat knappe beeldmateriaal en opmerkelijk specifieke gegevens hopen we op het beste, al geeft de constructeur nog geen prijs, oplage of zelfs lanceringsdatum aan. Misschien polsen ze gewoon even hoe het model onthaald wordt, dus laat gerust je mening horen!
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 10 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 14 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 16 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 1 dag geleden