Een aantal jaren geleden werd Compressed Natural Gas (CNG) vaak verkocht als een groen alternatief voor benzinemotoren. Het was nog goedkoper ook. Nu de benzine- en aardgasprijzen stijgen, moeten de prijzen voor CNG volgen. Sterker nog, die kennen een exponentiële stijging.
We gingen er zelf ook in mee. Een kilootje CNG kostte destijds 0,8 euro aan de pomp, en was een prima alternatief voor benzine. De wagens die op CNG rijden zijn ook nog uitgerust met een benzinetank, dus de angst om stil te vallen op weg naar de CNG-pomp was in één klap weggehaald. Sterker nog, bij Toyota experimenteerden ze zelfs met een Auris Hybrid met extra CNG-tanks voor een nog grotere radius.
Vandaag de dag liggen de kaarten anders. De Corona-crisis en de combinatie daarvan met de oorlog in Oekraïne, zorgen voor een woekerprijs aan de pomp. 2 euro voor een litertje diesel is geen kwaaie droom meer en ook de benzineprijs ging de afgelopen weken de hoogte in. Toch werken ze daar met maximumprijzen, je hoort het tegenwoordig wekelijks op de radio of elders in het nieuws. Die maximumprijzen gelden echter niet voor CNG, waardoor je nu voor een kilootje makkelijk 3,5 euro betaalt. Een pak meer dus dan de 89 cent die een paar jaar geleden volstond. Daar sta je dan met je kleine benzinetank in je bijna-fonkelnieuwe CNG-auto.
afwachten
Een oplossing voor de hoge brandstofprijzen is er voorlopig niet. "minder rijden" zorgt alvast dat je de tank minder moet vullen en de rekening sneller leeg loopt. De regering heeft het over het aanpassen van de accijnzen op de brandstoffen, die nog eens een maximaal 10 euro op 60 euro tankinhoud zouden gaan uitsparen maar concrete voorstellen zijn er vandaag nog niet. Zo ook niet voor de CNG-rijders, slechts 15.000 chauffeurs tanken vandaag CNG, een minderheid in het autolandschap.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden