"De toekomst is elektrisch," klinkt het steeds vaker, maar geldt dat ook voor klassiekers? Bij Mini zien ze er alvast geen graten in: ze voorzien de Classic Mini naar wens zelf van een aandrijflijn op stroom.
Het elektrificeren van klassiekers is al even aan een opmars bezig. Zo voorziet Jaguar zijn iconische E-Type al een aantal jaar op respectvolle wijze van een stekkerpoort en biedt ook Aston Martin de mogelijkheid om een elektromotor in je klassieker te laten lepelen. Daar komt nu nog een Britse constructeur bij, want ook Mini gaat vanaf nu zelf oude exemplaren ombouwen naar EV's.
Eigen volk eerst?
De ombouw heeft niet alleen gevolgen voor de uitstoot maar ook voor de prestaties van het klassieke kleinood, want de elektromotor biedt bijna twee keer zoveel vermogen als de sterkste oer-Mini destijds kon ophoesten. Met een mooie 122 pk krijgt het kleintje dus een flinke duw in de rug, al blijft de acceleratie volgens de fabrikant relatief bescheiden met een 0-naar-100-tijd van 9 seconden. Verder weten we nog niet veel over de aandrijflijn, behalve dat het accupakket zo'n 160 kilometer rijbereik moet bieden en zich laat opladen aan snelheden tot 6,6 kW. Daarmee zal de 'Mini Recharged' geen prijzen winnen, al heb je misschien niet meer dan dat nodig voor je zondagse klassieker.
Net als de eerder genoemde aanpakken door Jaguar en Aston Martin blijft ook Mini respectvol in zijn EV-ombouw. Zo moet het proces omkeerbaar blijven, en slaat de constructeur het oorspronkelijke motorblok ook op indien je ooit van gedacht zou veranderen. De prijs voor al deze moeite is momenteel nog niet gekend, maar dat maakt op dit moment ook niet zoveel uit. Mini biedt de ombouw voorlopig namelijk enkel aan voor Britse Classic-eigenaren.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden