In de Verenigde Staten roept Tesla zo’n 480.000 auto’s terug. In al de hoogtechnologische complexiteit van de auto’s zijn het twee verrassend modale onderdelen die hen terug naar de dealer sturen: een kabelboompje in de achterkoffer en de vergrendeling van de voorste kofferbak.
Tesla was één van de eerste fabrikanten die de software in zijn auto’s kon aanpassen vanop afstand, via zogenaamde over-the-air-updates. Daardoor horen we maar zelden over een echte terugroepactie bij de Amerikanen. De meeste problemen kunnen ze gewoon met de kracht van de cloud wegwerken — denk maar aan het verwijderen van de spelletjesfunctie in het infotainment tijdens het rijden. Deze keer is Tesla echter op twee mankementen gestoten die het niet zomaar via het internet kan oplossen.
Trunk én frunk
De problemen kunnen voorkomen op Tesla Model S’en gebouwd voor 23 december 2020 en op Tesla Model 3’s gebouwd voor 30 september 2020. Bij de Model S zou het gaan om de vergrendeling van de voorkoffer — in de volksmond ook wel frunk genoemd — die iets te ver naar achter geplaatst zou zijn, waardoor er een risico bestaat dat de klep opent tijdens het rijden. Het defect bij de Model 3 schuilt dan weer in de achterkoffer, waar de kabelboom door het herhalend openen en sluiten van het kofferdeksel beschadigd kan worden. Daardoor zou in sommige gevallen de werking van de achteruitrijcamera verstoord worden, en die is sinds 2018 verplicht op nieuwe auto’s in de VS.
Tesla onderzoekt het probleem al sinds januari 2021, wanneer een eigenaar de voorklep van zijn Model S plots tegen de voorruit kreeg. Sindsdien kwamen er nog zeven andere gevallen aan het licht in de VS, al zou dit gelukkig nooit tot een ongeval geleid hebben. In totaal betreft de terugroepactie volgens de Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst zo’n 480.000 auto’s waaronder iets meer dan 356.000 Model 3’s en een 120.000-tal Model S’en. Of er ook een Europees staartje aan dit verhaal komt is nog niet bekend.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 2 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
In mijn ogen helemaal niet zo dom. Dit heb ik zelf ook al overwogen wanneer ik full elektrisch zou...
Door Maarten 16 uur geleden
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 20 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 20 uur geleden