Een jury van onafhankelijke journalisten heeft zijn zeven finalisten voor de titel ‘Europese Auto van het Jaar 2022’ bekend gemaakt. Spoiler alert: we zijn zo’n 85% zeker dat het een elektrische auto wordt.
Ieder jaar komt een groepje vooraanstaande autojournalisten samen om alle auto’s te bespreken die het voorbije jaar op de Europese markt gekomen zijn en te beslissen welke de beste is. Dat klinkt als de gemiddelde café-avond onder autofanaten maar draagt wel degelijk een bepaalde waarde met zich mee: dealers mogen de titel “European Car of the Year” — ECOTY voor de vrienden — naar hartenlust gebruiken in hun reclame. Vorig jaar ging de Toyota Yaris met die eer lopen en nu krijgen we de zeven finalisten te zien die in 2022 zullen strijden voor de eerste plaats.
Eco-ECOTY
Er is echter iets opvallends aan de hand met die lijst, want die bestaat voor het eerst in de geschiedenis van de verkiezing bijna uitsluitend uit zuiver elektrische modellen. Enkel de Peugeot 308 verdedigt de eer van de verbrandingsmotor en zelfs die komt er met twee plug-inhybride-aandrijflijnen en krijgt binnenkort een volledig elektrische variant. Aan een kans van 6 op 7 — zo’n 85%, blijkt na een verrassend lange rekenoefening — zouden wij dus durven wedden dat ECOTY 2022 een EV wordt. Dat zou trouwens niet voor het eerst zijn, want in 2011 ging de Nissan Leaf al met de titel lopen en in 2019 schopte ook de Jaguar I-Pace het tot de eerste plaats.
- Cupra Born
- Ford Mustang Mach-E
- Hyundai Ioniq 5
- Kia EV6
- Peugeot 308
- Renault Mégane E-Tech
- Skoda Enyaq
Hierboven vind je de zeven finalisten in de verkiezing, in alfabetische volgorde wel te verstaan. De winnaar wordt bekendgemaakt op 28 februari 2022 en zal vanaf dat moment steevast te zien zijn op onze wegen met het typische ronde stickertje op zijn achterruit.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 23 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden