Car & Classic, een website die veilingen en verkopen organiseert van klassieke voertuigen en oldtimers, heeft het gedrag van haar bezoekers en kopers eens onder de loep genomen. Daaruit blijkt dat de oldtimer verjongt.
We kopen de auto's uit onze jeugd later als oldtimer. Dat is een waarheid als een koe en lijkt te worden bevestigd door Car & Classic, het Britse oldtimermagazine. Uit de gegevens van 2020 en 2021 blijkt dat geïnteresseerde kopers stilaan warm lopen voor youngtimers, de moderne klassiekers. Tegelijk zien ze een stijging in het aantal opzoekingen en bezoeken op hun klassiekerwebsite. Dat zou verklaard kunnen worden door het feit dat mensen een hele tijd thuis gezeten hebben en tijd hadden om te dromen over de wagens uit hun jeugd. Volgens de website zochten mensen 39 procent vaker naar auto's uit de top-200.
Bovenaan de zoeklijst staat de Porsche 911, gevolgd door de Jaguar E-Type. Een andere vaststelling zijn de Mustangs en Skylines die vaker terugkomen in de lijst. Daarnaast zakken andere klassiekers die vroeger populair waren weg in de ranglijsten. Zo zijn de MGB GT en Volkswagen Kever minder populair. Dat zou komen omdat van de oudere modellen vooral de droomauto's overblijven en de zoektocht naar de vaker geziene wagens wat mindert.
hoger, lager
Als je de Radio 2 Top 30 volgde, dan weet je dat er voor elke daler ook een stijger is. Wel, we moeten je niet vertellen dat de BMW E30 3 Reeks steeds populairder wordt. Ook de Mazda RX7 blijkt het goed te doen in de zoekopdrachten, net als de Toyota MR2 en de Supra. Ook blijken de Ford Escort XR3i en de Fiesta XR2 populair - en dat is misschien te wijten aan de Britse insteek van het magazine.
Welke oldtimer heb jij de afgelopen maanden in de gaten gehouden met het oog op een aankoop?
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 20 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden