Wist je dat de zanger van de Noorse popgroep A-Ha de regering van zijn thuisland tergde tot ze niet anders kon dan een belastingvrijstelling voor elektrische auto’s invoeren?
Noorwegen is vandaag hét land van de elektrische auto. In 2020 hadden EV’s er een marktaandeel van liefst 54 procent en tegen 2025 wil het land dat er geen personenwagens met verbrandingsmotor meer worden verkocht op zijn grondgebied. Maar de Scandinaven zijn niet vanzelf tot dat inzicht gekomen: ze kregen een stevige duw in de rug van de Zwitserse milieuvereniging Bellona en de eigen nationale popgroep A-Ha.
Mobilhome
In 1995 besliste Morten Harket, destijds een immens populaire popster en zanger van de Noorse groep A-Ha, om samen met Frederic Hauge, de oprichter van de Zwitserse milieuvereniging Bellona, om samen een verbouwde Fiat Panda naar Noorwegen in te voeren. De Panda had zijn verbrandingsmotor ingeruild voor een elektrische aandrijving en haalde een rijbereik van… 45 kilometer. De Noorse regering weigerde om het doe-het-zelfproject te homologeren als elektrische auto, dus schreven Harket en Hauge hem in als mobilhome, omdat hij een hulpverwarming op propaangas had.
Rebels
Vervolgens beslisten ze om er alles aan te doen om de elektrische Panda vrij te laten stellen van de tol die op heel veel wegen van Noorwegen wordt geheven. De heren reden de tolhuisjes gewoon voorbij en negeerden dreigbrieven van de Noorse regering. Uiteindelijk werd de Panda in beslag genomen wegens achterstallige betalingen en openbaar geveild. Niemand moest het karretje echter hebben en dus kon het duo zijn Panda terugkopen voor 200 Noorse kroon – terwijl ze anders 300 kroon boete hadden moeten betalen. Harket en Hauge bleven daarna stug de wet overtreden. De Panda werd herhaaldelijk in beslag genomen en ze kochten hem telkens weer terug.
Gewonnen
De zaak kreeg steeds meer media-aandacht, en in 1996 gaf de Noorse regering zich gewonnen: elektrische auto’s moesten niet langer wegentol betalen in het land – niemand zou die toch ooit kopen, zo dacht men, dus de staatskas zou het verschil niet voelen. Maar een zaadje was geplant en de mentaliteit begon stilaan te veranderen. De Noorse regering kende steeds meer fiscale en andere voordelen toe aan EV’s: ze zijn vrijgesteld van btw en luxetaksen, ze mogen over busstroken rijden in het drukke Oslo, ze mogen vaak gratis parkeren in steden en het land staat ook vol oplaadpunten. Bovendien is Noorse stroom groen omdat ze grotendeels door hydro-elektrische centrales wordt opgewekt. En zo zijn we op een punt gekomen waar Noorwegen een gidsland is voor voorstanders van elektrisch autorijden…
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 8 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 12 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 12 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 1 dag geleden