Euro NCAP, de organisatie die de veiligheid van auto’s beoordeelt en er sterren aan toekent, heeft nu ook een uitgebreide beoordeling van rijhulpsystemen klaar. De organisatie beoordeelde tien auto’s die voorzien zijn van een uitgebreid rijhulpsysteem voor op de snelweg.
Het is overigens de tweede keer dat Euro NCAP dergelijke rijhulpsystemen beoordeelt. Twee jaar geleden, in 2018, werden er al enkele auto’s aan een quotering onderworpen. Maar de technologie evolueert razendsnel, aldus de organisatie, waardoor het nu een uitgebreidere beoordeling heeft uitgewerkt.
Altijd controle bewaren
Die beoordeling kijkt meer specifiek naar de highway assist, de combinatie van een adaptieve cruisecontrol met rijstrookhulp, waardoor een auto automatisch een veilige afstand ten opzichte van zijn voorligger bewaart en netjes in het midden van de rijstrook blijft rijden. Toch gaat het om een assistentie- of hulpsysteem, waardoor je als chauffeur steeds de controle over je auto moet bewaren.
Euro NCAP beoordeelt de systemen volgens twee criteria: enerzijds is er de assistance competence, de balans tussen de technische eigenschappen van het systeem en de mate waarin het systeem de chauffeur bij het rijden betrokken houdt. Anderzijds is er de safety backup, het vangnet van de auto wanneer het misgaat. In totaal zijn er vier beoordelingen mogelijk: entry, moderate, good en very good.
Drie met hoogste score
In eerste instantie keek Euro NCAP naar tien auto’s uit verschillende segmenten. Drie daarvan gingen met de hoogste score lopen en kwamen niet verrassend uit het premiumsegment. Het gaat om de Mercedes GLE, BMW 3 Reeks en Audi Q8. Een trapje lager staat de Ford Kuga. “Die laat zien dat doordachte systemen ook beschikbaar zijn op mainstream middenklasse-auto's”, aldus Euro NCAP.
Opmerkelijk zijn de auto’s die de score ‘moderate of ‘matig’ meekregen: het gaat onder meer om de Volvo V60 en de Tesla Model 3. De Volvo illustreert dat de snelle evoluties op vlak van rijhulp frequentere updates vereisen om bij te blijven, oordeelt Euro NCAP. Bij de Tesla is de matige score te wijten aan Autopilot, dat de chauffeur te weinig bij het rijden betrokken houdt. “Het systeem is meer autoritair dan meewerkend”, vindt Euro NCAP, dat wel goede punten uitdeelt voor de updates en de pioniersrol die Tesla op vlak van rijhulp heeft gespeeld. Nog in de categorie ‘matig’ vinden we de Volkswagen Passat en Nissan Juke terug.
Volumemodellen van massaconstructeurs, zoals de Renault Clio en Peugeot 2008, kregen de score ‘beginner’. Hun rijhulpsystemen zijn minder gesofistikeerd als die van de geavanceerdere systemen en houden het niveau van rijhulp dus bescheiden. Uiteraard spelen ze ook in een andere prijscategorie dan de topscorers in deze Euro NCAP-test.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 13 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 16 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 19 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 1 dag geleden