Met steeds strenger wordende emissienormen is het geen gemakkelijke opdracht voor constructeurs om performante producten in de markt te zetten. Skoda zit dan ook wat verveeld met haar RS-portfolio. De toekomst? Elektrische RS-versies. Te beginnen met een SUV.
De meest sensibele GTI's van de Volkswagen Groep kon je steeds bij Skoda vinden. Met de Fabia RS als stiefbroertje van de Polo RS en de Octavia RS als hyperruime Golf GTI. De toekomst van RS wordt echter wat onzeker, want zo'n submerk valt moeilijk te verantwoorden als je gehele vloot tegen 2020 onder de 96 g/km C02 moet duiken. De oplossing? Elektrificatie natuurlijk.
Die redenering beaamde Skoda’s sales en marketing chief Alain Favey in een gesprek met het Britse Autocar. Zo zal er naast de Octavia RS en diesel Kodiaq RS een derde RS-model komen. Al zal dat een elektrische SUV worden die niet zozeer focust op prestaties maar wel op styling en beleving. De basis voor die RS zal het productiemodel van de Vision E zijn, sowieso Skoda's eerste elektrische wagen.
Glazen bol
Al klopt dat niet hélemaal, want binnenkort zal Skoda nog de Citigo-e op de markt brengen, een elektrische versie van de kleine Citigo. Al is dit in alle eerlijkheid niet meer dan een testcase om dealers klaar te stomen voor de elektrische toekomst. Je bent dus een proefkonijn voor Skoda als je zo ééntje koopt.
Terug naar RS nu, want er zou nog meer goed nieuws zijn. Jawel, de terugkomst van de Fabia RS. Niet meer deze generatie, wel voor de nieuw die volgend decennium zal verschijnen. En daarbij wordt openlijk gedacht aan wederom een vorm van elektrificatie. Al kan dat natuurlijk blijven bij een 48 volt-netwerk. Word er maar gewoon aan, sportieve rakkers met een vorm van elektrificatie aan boord.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden