Bosch, de jongens die de waterinjectie voor de M4 GTS ontwikkelden geloven er in dat tegen 2019 verschillende merken gebruik zullen maken van het systeem. Voor betere prestaties en een kleinere CO2-uitstoot. Een metgezel van AdBlue zeg maar.
De primeur blijft evenwel bij BMW liggen, want het was het eerste merk dat af-fabriek een waterinjectiesysteem installeerde op een productiewagen. Die systeem spuit gedestilleerd water los in het kloppende zescilinderhart om zo alles af te koelen en voor een straffere ontbranding te zorgen. Een systeem dat BMW vooral gebruikt om de prestaties op te krikken van haar M4 GTS.
Al ziet ontwikkelaar Bosch ook andere toepassingen. Het bedrijf gelooft er namelijk in dat motoren met het systeem tot 4 procent minder CO2 kunnen uitstoten en maar liefst 13 procent benzine kunnen besparen. Voorwaarde is dan wel dat het motorblok meer dan 107 pk per liter uitbraakt, want daar kreeg Bosch de beste resultaten.
Het zet Bosch er alvast toe aan om het ontwikkelde product in de etalage te zetten om aangekocht te worden door alle automerken. Of pakweg een Audi, Jaguar of Porsche iets ziet in het systeem, dat zullen we ten vroegste tegen 2019 zien volgens Bosch.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 15 min geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 22 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden