Iedereen die zich ooit nog meer eens heeft proberen te verplaatsen in Noorwegen weet dat het gebruik van ferry's geen uitzondering is. Een verplaatsingsmanier waar het land vanaf wil. Door het bouwen van net onder de oppervlakte drijvende tunnels voor auto's bijvoorbeeld.
Tunnels door bergen, onder de grond of op de bodem van een rivier, we hebben ze allemaal al gezien. Maar een drijvende tunnel, dat is toch iets nieuw. Toch is het volgens Noorwegen de enige oplossing om de vele fjords te kunnen overbruggen - nu ja, onderbruggen - zonder een ferry te moeten gebruiken. Een hangbrug is technisch onmogelijk omdat niet enkel het terrein het moeilijk maakt, ook het weer is te verraderlijk.
Een drijvende tunnel moet het dus worden. Al moet je het drijfaspect met een korrel zout nemen. Want de tunnels zitten onder water en worden drijvende gehouden door een hoop pontons. Waardoor je als chauffeur toch dik 30 meter onder water aan het rijden bent. Zo'n twee tunnels, met telkens plaats voor twee baanvakken, zullen dan naast elkaar worden gelegd. Een beetje eng? Jazeker.
Noorwegen heeft alvast 25 miljard beloofd voor een eerste proefproject dat klaar moet zijn tegen 2035. Een lange bouwtijd, al moet er de eerste jaren worden uitgedokterd hoe zo'n drijvende tunnel überhaupt mogelijk is.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 2 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden