De immens populaire Mitsubishi Outlander PHEV valt te hacken via de mobiele applicatie en een WiFi netwerk. De hack laat toe om de wagen te ontgrendelen én het alarm uit te schakelen.
Net zoals bij een Tesla Model S of een BMW i3 valt de Mitsubishi van op afstand te bedienen via je smartphone. Zo kan je bijvoorbeeld van 's ochtends aan je ontbijttafel de verwarming al opzetten en de auto ontgrendelen. Bij nagenoeg elk ander merk maakt je smartphone verbinding met een server bij (bijvoorbeeld) BMW die op zijn beurt dan weer een verbinding legt via 3G/4G naar jouw wagen, waar een simkaart in zit.
Mitsubishi koos voor een WiFi access point te installeren in hun wagens waarmee je je smartphone rechtstreeks kan verbinden, om de prijs te drukken. Hierbij komen echter enkele nadelen bij kijken, onder andere dat je binnen het bereik van de WiFi van je Outlander moet zijn. En oh ja, dat het redelijk makkelijk gehackt kan worden.
Het WiFi netwerk zelf is beveiligd met WPA 2 PSK, een relatief moderne technologie, maar de implentatie ervan laat wat steken hangen. Zo kan de passphrase (de code van het WiFi netwerk zeg maar) binnen enkele uren gekraakt worden waarna de wagen zonder problemen al zijn geheimen blootgeeft aan de aanvaller. De aanvallers konden via enkele stukjes programmacode niet alleen het oplaadprogramma wijzigen of de lichten aansteken maar ook bijvoorbeeld het anti-diefstal alarm afzetten en de auto te ontgrendelen.
Eenmaal binnen in de auto is het triviaal om via de OBD (on board diagnostics) poort verdere aanvallen uit te voeren, zoals bij het BMW sleutel schandaal van niet lang geleden.
Op de korte termijn valt dit alleen maar op te lossen door heel de WiFi access point in de auto uit te schakelen, op de lange termijn zou Mitsubishi een update kunnen ontwikkelen die heel het gebeuren toch wat veiliger maakt.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 9 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden