Zoals het een goed communistisch land betaamt is er maar één autoconstructeur in Noord-Korea. Die luistert naar de naam Pyeonghwa Motors en doet ons niet meteen dromen van een Noord-Koreaanse automobiel.
Anno 2015 zijn Koreaanse wagens geen uitzondering meer in België. Het is te zeggen; Zuid-Koreaanse wagens. Want merken zoals Hyundai, Kia en zelfs Ssangyong zijn stevig ingeburgerd. Des te gekker is het dat je maar over de landsgrens moet wandelen - niet dat je dat kan - om te ontdekken hoe miserabel de autoproductie er aan toe gaat in Noord-Korea. Daar zorgt een joint venture tussen Pyonghwa Motors (uit Zuid-Korea) en Ryonbong General Corp. (Noord-Korea) voor het automerk van Kim Jong-un, Pyeonghwa Motors. Een merknaam dat zich ruwweg laat vertalen naar 'Vrede auto'. Wat ze zoal in het aanbod hebben voor het land met een oppervlakte van 4 keer België en twee maal zoveel inwoners? Vijf modellen...
Hwiparam III
Met voorwielaandrijving, een 1.5-liter viercilinder benzine en een automatische vijfbak is dit het instapmodel bij Pyeonghwa Motors. De 100 pk die het blok weet op te wekken en het normverbruik van 8,5 l/100 km zijn niet om over naar huis te schrijven, net zoals de styling trouwens.
Ppoggugi III
Het werkpaard in Noord-Korea. Onder de kap een 2.2-liter diesel met 120 pk gekoppeld aan een manuele vijfbak die de kracht doorsluist naar de achterwielen. De topsnelheid piekt op 135 km/u en het normverbruik ligt op 10 l/100 km. De styling, die komt dan weer zo uit de jaren 90.
Ppoggugi 4WD
Zijn naam insinueert dat het hier over een vierwielaangedreven variant gaat van de Ppoggugi pick-up. Niets is echter minder waar, want dit is het Noord-Koreaanse idee van een SUV. De styling houdt daarbij het midden tussen een Hyundai Santa Fe en een Kia Sportage. De 120 pk sterke 2.3 benzine zorgt voor een normverbruik van 13,9 l/100 km.
Junma
De Junma is maar even in productie geweest (2005 - 2006) maar toont wel aan dat Pyeonghwa Motors weet hoe ze een statische limousine moeten bouwen. De 2.7-liter zes-in-lijn benzine beschikt over 197 pk en een topsnelheid van maar liefst 220 km/u.
Samcheonri
Succesvolle winkelier? Dan heb je zeker een Samcheonri op de oprit staan. Het busje krijgt een 101 pk sterke 2.3-liter benzine onder de kap en biedt plaats aan maar liefst 11 mensen. Mits wat douwen passen er waarschijnlijk nog wel 7 in.
In Noord-Korea is de markt voor auto's trouwens zo goed als onbestaande. Dit omdat de gigantische meerderheid van het volk geen geld heeft om er ééntje te kopen. Ter illustratie: in 2005 bouwde Pyeonghwa Motors zo'n 400 auto's terwijl de fabriek een jaarlijkse productiecapaciteit van 10.000 auto's heeft.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 45 min geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 22 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden