Wat als: Volwassenen terug naar de rijschool moeten?

column-yw

Bijna dag op dag, twee jaar geleden, schreef ik al een column over hoe gemakkelijk het is om aan een rijbewijs te geraken in België. Blijkbaar heeft de overheid eindelijk de hyperlink gevonden.

Het ziet er niet goed uit voor jongeren met een zware rechtervoet die dromen van een rijbewijs. Er ligt momenteel een voorstel op de Vlaamse plank dat heel het rijopleidingssysteem serieus omver kegelt. Exit vijftig vraagjes juist antwoorden en een half uurtje rijden met een examinator, welkom maandenlange intensieve training.

Op z'n Oostenrijks

Zoals het er nu naar uit ziet gaat de Vlaamse regering grotendeels de rijopleiding van Oostenrijk overnemen (en bij god: doe dat ook, Vlaanderen). Die ziet er - kort door de bocht - als volgt uit: Zware theorie --> leerfase (verplichte lessen) --> oefenfase (met begeleider) --> praktisch rijexamen --> vervolmakingsfase (rijbewijs met beperkingen) --> levenslang leren (volwaardig rijbewijs).

Klinkt al stukken beter dan het huidige systeem waar je gewoonweg geluk moet hebben. Er zijn echter enkele bedenkingen bij het systeem...

Rijd je rijk

De vrees bestaat dat, door al de extra uren/ begeleidingen, de rijopleiding astronomisch duurder gaat worden. Daardoor zal het dragen van een rijbewijs een teken van weelde en rijkdom worden. Want de armeluizen van Vlaanderen hebben het geld niet om hun zoon/ dochter een rijopleiding te geven. Anderzijds wordt hiermee een groot deel van het fileprobleem opgelost, want met de stijgende armoede in België zullen we een dalend aantal chauffeurs op de baan zien. Twee vliegen in één klap zowaar.

Het tweede probleem is het viseren van één groep. Toegegeven, je moet ergens beginnen, maar zolang het gros van de huidige chauffeurs op de baan een gevaar blijven voor de samenleving heeft het geen nut om de brave visjes los te laten in een aquarium vol piranha's.

Piranha's onder toezicht

We moeten misschien de stoute schoentjes aantrekken - nu we toch in Sinterklaassferen zijn - en stellen dat de huidige dragers van een rijbewijs ook moeten onderworpen worden aan een test. Vijfjaarlijks op bezoek bij de rijschool om aan te kunnen tonen dat je nog steeds weet dat pertinent links rijden op de autostrade not done is. Het lijkt me het minimum. En eerlijk is eerlijk, als de brave visjes worden geviseerd door de overheid mogen de oude rotten ook worden geviseerd. Zeker als het de veiligheid (lees: het verdwijnen van de wilde gekken op de baan) ten goede komt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Techno Patat 20:38
afbeelding van Techno Patat

Volledig mee 't akkoord! Ik heb ook mij G en heb al wat traktorkilometers gedaan en je leert pas echt inschatten als je met iets op de baan bent dat bijna 20 ton weegt!

Ik vind mezelf geen slechte chauffeur, maar ik weet wel als ik moe ben dat ik moet opletten! Ik wordt namelijk verschrikkelijk nonchalant dan, en op de weg is dat geen goede eigenschap :(! Andere dingen die jij zegt horen voor mijn part wat bij het 'leren rijden'. Al moet ik zeggen dat ik sinds ik eens deftig geslipt heb (ervaringsdag op circuit valkenswaard! Een aanrader: heel leuk, goede uitleg en toch te betalen!) ik de auto veel beter aanvoel en veel beter weet wat ik doe/moet doen!

Techno Patat 14:05
afbeelding van Techno Patat

Jup! Met de tractor rijden is wachten op een ongeluk!

De onze rijdt 60, en dat lijkt niemand te beseffen! De keren dat ik met de gewichten net niet de koffer toucheerde zijn al niet meer op 1 hand te tellen!

Verschrikkelijk, maar ook blind inhalen, rustig ervoor wandelen zonder zelfs maar om te kijken, wielertoeristen die geen beetje plaats maken,... Mensen moeten echt zelf eens 2 dagen alles met zo een getrek doen en dan pas leren ze deftig anticiperen op tractoren (en bij uitbreiding ook vrachtwagens, want velen mispakken zich ook daar aan ze!)

Techno Patat 14:06
afbeelding van Techno Patat

Euh? Is dat een Belgisch bord? En vooral: watte willet zeggen :P?

BePa 09:54
afbeelding van BePa

Nadat ik 24 jaar geleden mijn rijbewijs haalde en met een auto de weg op ging, heb ik godzijdank mijn schade kunnen beperken tot het rammen van 1 brievenbus... (ga ik zo houden). Het rijtje 'bijna-ongelukken' wordt in de loop der jaren wel langer en langer... Soms omdat ik zelf iemand, meestal fietsers, niet zag aangekomen (combinatie donker en regen bv.), soms omdat de andere onverantwoord de baan op komt... niemand is perfect overigens.
Ik geloof er wel in dat een rustige, defensieve rijstijl in combinatie met jaren ervaring er toe geleid heeft dat de bijna-ongelukken geen echte ongelukken werden. Dat wat de praktijk betreft.
Mijn theoretische kennis kan zeker een flinke update gebruiken, de evoluerende wetgeving is niet blijven stilstaan. Een verplichte theorieles om de 5 of 10 jaar zijn zeker een goed idee. Of daar absoluut een examen bij moet ? Niet absoluut nodig, denk ik. Ik denk hierbij aan 2 formules: Een verplichte theorieles in een leslokaal met een bekwame, enthousiaste lesgever (zonder examen), of als alternatief: Een online-les via internet, gecombineerd met een verplicht online-examen. Door beide formules als gelijkwaardig aan te bieden (of afhankelijk van de leeftijd), kan je de kostprijs en logistiek goedkoop houden (online), maar verplicht je ouderen niet om het computer-gewijs te doen (ik zie mijn ouders van in de 70 wel een les gaan volgen, maar niet achter een PC kruipen).

Mathieu 12:57
afbeelding van Mathieu

Allemaal goed en wel, maar wie zal dit weer allemaal betalen? De ouders...
Dus in de periode dat een kind aan de Hogeschool of unief begint (wat veel geld kost) moet het dan ook nog eens zijn nóg duurder rijbewijs betalen? De mama's en de papa's zullen lachen. Mag het wat strenger? JA, absoluut, maar hou het dan allemaal wat binnen de perken.
Sta ik open om, om de 5j een opfrissingscursus te krijgen? JA! Zowel theorie als praktijk wil ik gerust eens kijken waar ik (nog) sta. Sta ik open om verplicht alles weer opnieuw te doen? NEEN. Ben geen fan van het woordje "verplicht".
Sta ik open om eens "echt" te leren rijden met mijn wagen, en wat meer te begrijpen wat mijn wagen doet in bepaalde omstandigheden? Absoluut, en daar zal ik eens voor kijken ook! :-)

Glenn 07:04
afbeelding van Glenn

Om de 5 jaar een opfrissingscursus is zeker een goed plan. Toen ik opnieuw het theorie examen moest afleggen viel me op hoeveel zaken er al veranderd waren (vooral verkeersborden). Ik vrees wel dat je de mensen een motivator moet geven, want als het vrijwillig is gaat geen kat het doen.
Daarnaast lees ik veel over slipcursus volgen: is leuk om te doen, maar het gebeurd in een gecontroleerde omgeving wat de openbare weg niet is. Daarbij komt nog dat jou auto wel eens anders kan reageren dan de wagen gebruikt op de slipcursus. Dus al bij al gaat dat niet veel bijbrengen door eens 1 dagje te liggen klooien op een ondergelopen parking.

Techno Patat 17:48
afbeelding van Techno Patat

Inderdaad, je leert er echt veel van hoor! Zoals hoe ABS voelt, waar je moet kijken als je begint te slippen, hoe je moet sturen bij een noodstop (verdomd veel lastiger dan je denkt hoor!),... Je moet geen professionele drifter zijn na die dag, gewoon gesimuleerde dagdagelijkse situaties meemaken en de oplossing ervoor!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws