Een half miljoentje te veel? Dan kan je natuurlijk altijd iets als een Rolls-Royce gaan shoppen maar laat ons eerlijk zijn: veel sneller gaat je hart daar vast niet van slaan. Nee, wat jij nodig hebt is een bloedsnelle luxelimo met een kanon van een V12 en een paar mallen aan carbon erop geschroefd.
Brabus mag dan niet helemaal vasthangen aan Mercedes, maar de tuner heeft duidelijk wel een boontje voor het merk met de ster. Zo hoesten ze in Bottrop al bijna even lang opgevoerde 'Benzes op als huistuner AMG dat doet. Ook vandaag krijgt bijna elke potente Mercedes wel eens de Brabus-behandeling, maar er was er ééntje waar ze zich nog niet aan gewaagd hadden... En dat is niet de minste.
(Te) veel koppel
De Mercedes-Maybach S 680 is namelijk de laatste Mercedes die nog met een V12 verkrijgbaar is, dus Brabus grijpt nog één keer zijn kans om er het beste uit te halen. Daarbij laten ze het blok ook niet gewoon onberoerd, want de 6.0-liter twaalfcilinder wordt uitgeboord tot een inhoud van 6.3 liter. Samen met twee nieuwe turbo's hoest de motor — je raadt het al — 850 pk en 1.100 Nm koppel op, al was naar eigen zeggen 1.400 Nm mogelijk geweest indien de standaard negentraps automaat met zo'n immense trekkracht overweg had gekund. Hoe dan ook snel je ermee naar de 100 km/u in 4,1 seconden, dus daar valt nu ook niet over te klagen.
Om zeker te zijn dat het plebs je Brabus ook van de basis-Maybach kan onderscheiden wanneer je niet aan een rotvaart voorbij raast, is de 850 voorzien van een paar uiterlijke aanpassingen. Reken bijvoorbeeld op 22 inch grote monoblock-koolstofvezelvelgen, verlaagde ophanging, een splitter en diffuser uit koolstofvezel en natuurlijk een dikke laag satijnswart over alles wat voorheen nog blonk. Verder wordt het op zich al weelderige Maybach-interieur afgewerkt met versgesneden leer en sierdelen uit echt carbon. De prijs voor dat alles? Een kleine 550.000 euro.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 7 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 7 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 10 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 14 uur geleden