De Lancia Delta Integrale is een waar icoon in autoland. Zo schopte hij het tot één van de meest succesvolle rallywagens ooit en wisten de snellere versies evenzeer te overtuigen op het asfalt… Maar wat als je zo’n Lancia in handen steekt van een paar creatieve Duitsers? Dit is je antwoord: de Manhart Integrale 400.
Kijk je even binnen in de catalogus van Manhart, dan merk je dat de tuner zich vooral bezighoudt met Duits premiumgerief. Zo pompten ze eerder al een Mercedes-AMG E 63 S op tot die 809 pk produceerde, deed hun interpretatie op de Audi RS Q8 het nog beter met 918 pk en maakten ze een BMW M3 zo radicaal dat je er niet meer mee door de keuring geraakt. Het mag dus duidelijk zijn dat Manhart het allemaal wel een beetje gedaan heeft, dus het is tijd voor iets nieuws. Wat dacht je bijvoorbeeld van een Italiaanse klassieker?
Alles verbeterd… behalve design
Zo zijn de Duitsers op het idee gekomen om een Lancia Delta onder handen te nemen, en wel een potente Integrale-versie. Daarbij gaat het net niet om een ‘Evoluzione’ — anders was het al helemaal heiligschennis geweest — maar om een 16V-versie met standaard 200 pk op de vier wielen. Het resultaat is de Manhart Integrale 400 en laat je niet misleiden door die naam: een complete verdubbeling van de pk’s krijgen we niet… Al scheelt het niet veel, want de 2.0-liter viercilindermotor schopt het na de upgrade tot 375 pk. Dat dankt hij onder andere aan een nieuwe turbo, krukas, radiator en brandstofpomp terwijl ook de manuele vijfversnellingsbak en de koppeling onder het mes gingen.
Verder deed Manhart wat tuners doen: de ophanging verlagen. Daardoor moet de auto nog net iets strakker dan voorheen gaan sturen, en nieuwe remmerij met 380 mm-schijven vooraan moet ervoor zorgen dat je ondanks al die pk’s ook weer op gecontroleerde wijze tot stilstand kan komen. Bijna alles werd dus grondig onder handen genomen, op één puntje na: dat Italiaanse design. Met enkel wat verduisterde lichten, een iets grotere spoiler en matte lak ziet de Integrale 400 er naar Manhart-maatstaven namelijk best bescheiden uit… Zo zie je maar: sommige dingen kan je niet verbeteren.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 12 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 12 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 15 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 18 uur geleden