Tesla is niet vies van een ongebruikelijk accessoire, maar wanneer ze hun ‘halve’ Yoke-stuur voorstelden zijn ze misschien toch iets te ver gegaan. Zo ver zelfs dat een Tesla-tuner nu een ronde versie van de Yoke op de markt brengt… Die op zich een afgesneden versie wou zijn van een rond stuur.
We herinneren het ons nog alsof het gisteren was, de onthulling van Tesla’s Model S-facelift. Dat heeft niets met de uiterlijke aanpassingen aan de auto te maken — want die zijn eigenlijk best bescheiden — maar wel met het bizarre stuurwiel dat toen opdook in de eerste foto’s. Dat stuur was namelijk geen ‘wiel’ meer maar eerder een afgekapt, vierkantig vliegtuigknuppel-geval. Aangezien die naam niet echt lekker bekte noemde Tesla zijn nieuwe stuur de ‘Yoke’ en ze meenden het wel degelijk serieus.
Yoke 360
Wij kregen de Yoke nog niet als optie in het gamma maar in de VS rijden er wel al Model S’en mee rond, wat leidt tot een aantal interessante video’s. Door zijn gebrek aan een bovenrand is het stuurwiel volgens heel wat gebruikers namelijk ronduit irritant om scherpe bochten mee te nemen of om mee te manoeuvreren. Daar heeft Tesla-tuner T Sportline dan maar het meest logische antwoord ooit op geboden: een stuur in de stijl van de Yoke, maar dan wél weer helemaal rond. Het is te zeggen: de onderkant vertoont nog steeds hetzelfde hoekige design maar bovenaan krijgt hun “Yoke Replacement 360” gewoon een rand.
Om je gehalveerde Tesla-stuur te vervangen door het niet-gehalveerde exemplaar moet je wel flink in de buidel tasten: bij T Sportline vragen ze minstens 2.290 dollar — omgerekend iets meer dan 2.000 euro — voor de 360°-Yoke. Je kan je fout bij het bestellen van een Model S met Yoke dan ook niet gewoon goedmaken door een standaardstuur op te pikken van de tweedehandsmarkt, want zelfs de richtingaanwijzers en ruitenwisserbediening zitten in de Yoke geïntegreerd…
Recente reacties
Exclusieve nieuwe Lamborghini met 800 pk op Pebble Beach
wat is me dit
Door lisander lamont 2 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Dit argument houdt toch helemaal geen steek? Wat ga je met dat enorme vermogen doen tijdens het...
Door this 2 uur geleden
Dit is waarom de Tesla Model 3 Performance krachtiger is in de VS
En is Tesla blindness al op punt? Werken de ruitenwissers al naar behoren? Werden de dacia...
Door kevin 14 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 20 uur geleden