Renault laat er geen twijfel over bestaan: de elektrische 5 gaat sterk lijken op zijn gelijknamige voorganger. Dat bevestigen de Fransen nog maar eens bij het delen van wat beelden van de eerste prototypes. Ondanks de duistere camouflage, gaan ze namelijk doodleuk met de fluostift over het lijnenspel dat je mag verwachten.
Neem maar al afscheid van de Zoe, EV-fanaat, want haar dagen zijn bijna geteld. Er komt namelijk een elektrische hatchback aan die niet alleen aantrekkelijker maar ook efficiënter, dynamischer én goedkoper belooft te worden dan Renaults eerste echte EV. Zo zou de nieuwe Renault 5 gaan uitpakken met een lichter maar toch denser accupakket en een multilink-achteras terwijl een groot deel van de componenten toch uitwisselbaar zouden zijn met pakweg de Clio. Of dat ook allemaal in realiteit werkt, kan Renault nu in de praktijk beginnen testen.
Zoals de conceptcar
Het merk heeft namelijk een set teaserafbeeldingen de wereld in gestuurd van de eerste prototypes op de openbare weg, en die zijn natuurlijk nog gehuld in de nodige camouflage. Zo zien we op de foto’s eigenlijk niet veel meer dan een matzwarte schim, al zijn ze bij Renault wel zo vriendelijk geweest om het één en ander te verduidelijken. Sterker nog: ze overtrekken zowat het hele lijnenspel met een felgekleurd streepje, zodat je eigenlijk nu al perfect weet hoe de 5 eruit gaat zien. Reken dus op guitig samengeknepen koplampjes vooraan en rechtopstaande balkjes achteraan, terwijl de merk- en modelnaam ertussen uitgespeld staan. In zijaanzicht zien we dan weer verborgen deurgreepjes voor de achterportieren, en natuurlijk een laadpoort in de linkse voorvleugel.
Volg je het reilen en zeilen bij Renault een beetje, dan verrast deze verschijning je vast niet veel. Zo plagen de Fransen al sinds 2021 met de komst van een nieuwe Renault 5, en wijkt wat we hier zien ook maar weinig af van de oorspronkelijk getoonde conceptcar. Die keerde trouwens een paar maanden geleden ook al eens terug onder de Alpine-vlag want inderdaad: er komt ook een sportievere variant van deze Renault 5. Die verschijnt net als de meer burgerlijke versie volgend jaar op de markt, dus Renault heeft nog meer dan genoeg tijd om deze prototypes aan de tand te voelen… En ons tussendoor de nodige beelden door te spelen, natuurlijk.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 50 min geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 18 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 18 uur geleden