Binnenkort trekt Maserati het doek van zijn Grecale, een kleiner broertje voor de Levante. Wij leggen de harde feiten en stiekeme roddels samen in aanloop naar zijn onthulling op 16 november.
Dat de Maserati Grecale eraan zit te komen is al langer geen geheim meer. Het merk met de drietand plaagde ons eerder dit jaar al met een aantal wazige plaatjes van een gecamoufleerd exemplaar en spionagefotografen konden ook hier en daar al wat details van de middelgrote SUV ontdekken. Bij Maserati geven ze nu alvast prijs wanneer we de Grecale mogen verwachten: op 16 november wordt hij voorgesteld in Milaan.
Ook als Trofeo
Uit eerder beeldmateriaal konden we al opmaken dat de Grecale een iets kleinere SUV wordt dan de Levante, en ook een minder uitgesproken design aangemeten krijgt. De koplampen lijken bijvoorbeeld een redelijk zachte, afgeronde vorm te vertonen en ook de achterzijde komt wat minder scherp en hoekig voor de dag. Onderhuids zou de Grecale zijn platform aan de Alfa Romeo Stelvio ontlenen, al zijn er bij de Maserati wel mogelijkheden voorzien voor (verregaande) elektrificatie. Een mild hybrid zal er zo goed als zeker komen, en als we de geruchtenmolen mogen geloven zit er ook een volledig elektrische variant in de pijplijn.
Daarnaast zijn er ook spionagefoto’s opgedoken van een exemplaar met grotere velgen, een aanzienlijk verlaagd onderstel en meer opvallende uitlaten. Naar alle waarschijnlijkheid komt er dus ook een Trofeo-versie van de Grecale, al is het voorlopig nog raden naar de motor die deze super-SUV zou aandrijven. De meest waarschijnlijke kandidaat is—gezien de verwantschap met de Stelvio—de 2.9-liter V6-motor die Alfa Romeo in zijn Quadrifoglio-versies lepelt. Die werd ontwikkeld door Ferrari en levert in de Alfa-modellen 510 pk. Anderzijds heeft Maserati zelf al een mooie V6 in huis, namelijk het 3.0-liter grote blok uit de MC20. Die zou de Grecale Trofeo maar liefst 630 pk kunnen geven… Meer op 16 november dus, maar we kunnen maar dromen.
Recente reacties
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
WLTP is altijd met zout er bij. En die 81,4kWh is de totale batterij, in de praktijk worden er daar...
Door this 5 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Even wat zout bij nemen? 600km uit 81kWh halen is een verbruik van 13,5kWh per 100km. Lijkt mij...
Door John 5 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Kia heeft zijn cijfers intussen nog aangepast en belooft nu een WLTP-rijbereik van, inderdaad, 600...
Door Joram 6 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Die 560km is dat WLTP? Want dat is wel best weinig voor zo'n kleine auto met zo'n grote batterij....
Door this 7 uur geleden