Aston Martin heeft het doek getrokken van de Vantage GT4-racewagen. Dat is het kleinere broertje van de GT3 en deelt 80% van de onderdelen met de straatlegale Vantage. Zo ook de achttrapsautomaat van ZF. Daarvan mag je er echter maar zes gebruiken. Wacht, wat?
Geen paniek, Aston Martin introduceert niet plots BMW-gewijs "versnellingen in een maandabonnement", élke Vantage GT4 racewagen zal zes versnellingen krijgen die coureurs moeten bedienen via lepels achter het stuur. Ook al hangt er onder de carrosserie een 8-trapsautomaat van ZF.
Waarom?
De reden achter deze eigenaardige beslissing is misschien meer voor de hand liggend dan je denkt. Zo zijn GT4-racewagens vaak maar miniem afwijkend van het straatlegale model op technisch vlak. Om zo de kosten te drukken voor de raceklasse. Dat is niet anders voor deze Vantage GT4 die 80% van zijn onderdelen deelt met de reguliere Vantage. Wat er dan visueel anders is aan deze GT4? Een subtiele spoiler op de bips, een grotere splitter vooraan en een motorkap met meer koelsleuven voor de onveranderde 4-liter V8 van AMG.
De ramen worden vervangen door lichtere plexiglas-exemplaren en de brandstoftank verhuist. Onderhuids krijgt hij instelbare dempers en een specifieke ECU van Bosch Motorsport. De ZF-versnellingsbak met acht versnellingen komt ook vanuit de straatversie, maar GT4-regelgeving laat maximaal 7 versnellingen toe. Aston Martin gaat blijkbaar nog een stapje verder en houdt het op 6 versnellingen. Ook de GT4-versie van de Toyota GR Supra blokkeert de hoogste versnelling van de ZF8-automaat trouwens softwarematig. Kijk, dat weet je dan ook weer!
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden