Het kriebelt bij Porsche om de beker uit de LMP1-klasses weer mee naar huis te nemen.
Tot een jaar of drie geleden was Porsche tuk op overwinningen in de WEC-competities. met hun 919 Hybrid scoorden ze hoog en haalden ze zelfs de eindoverwinning in 2015, 2016 en 2017. Nadien hadden ze er genoeg van en trokken ze zich terug uit de races. Ook Peugeot deed dat, met als gevolg dat Toyota bij gebrek aan speelkameraadjes zowat alles won wat er te winnen was. Tot nu, want Porsche heeft weer zin gekregen om te gaan meespelen.
schijnbare concurrentie
Dat is niet omdat Porsche wispelturig is, wel heeft het te maken met de nieuwe regels in de klassementen. Zo verdwijnt de LMP1-klasse en zijn de strafste wagens tegenwoordig hybride ridders met tot 680 pk. Daarom heeft Porsche besloten om vanaf 2023 deel te nemen in de LMDh-klasse - dat staat voor Le Mans Daytona Hybrid - van het WEC-kampioenschap en tegelijk de wagen ook in te zetten voor het Amerikaanse IMSA-seizoen.
Toch zal Porsche de degen niet rechtstreeks opnemen tegen Toyota en Peugeot, aangezien die merken in de LMH-klasse - Le Mans Hypercar - spelen. In de LMDh worden accu en versnellingsbak door externe partijen ontwikkeld, net als de Motor Generator Unit. Ook het chassis is er eentje van Dallara, Ligier, Multimatic of Oreca. Daar tegenover staat die LMH-klasse waar de constructeurs de wagens volledig zelf ontwikkelen.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden