Komend weekend vindt rond Trier de Rally van Duitsland plaats, een manche in het WRC-kampioenschap. Toyota vindt het alvast de perfecte gelegenheid om de Toyota Mirai als eerste waterstofauto het parcours van een WRC-rally te laten afleggen.
Want Toyota wil laten zien dat ze steeds verderbouwen aan een emissieloze autowereld, ook in de autosport moet er dus vernieuwd worden. Achter het stuur van de Mirai rallywagen zit de Japanse journalist Mitsuhiro Kunisawa. Een journalist in een rally, zeg je? Ja, want de man heeft al heel wat rally-ervaring in verschillende kampioenschappen in Azië.
De Mirai is op zich ongewijzigd, afgezien van wat aanpassingen voor de veiligheid van de piloot, zoals een rolkooi. Ook werden andere remmen en competitiebanden gemonteerd.
Deze Mirai accelereert nog altijd van 0 naar 100 km/u in 9,6 seconden en heeft nog altijd 154 pk onder de kap liggen. Hij functioneert dan ook als Zero Car, die voorafgaat aan de rally om het parcours te vrijwaren. Voor het bijtanken wordt beroep gedaan op een 14 meter lange truck met aan boord 240 kg waterstof. In 3 minuten is de Mirai volgeladen volgens een tankprincipe gelijk aan dat van een vast waterstoftankstation.
Bij ons moet je de Mirai voorlopig niet verwachten, tegen oktober 2015 komt hij wel op de markt in Duitsland, Denemarken, het Verenigd koninkrijk en de USA.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 11 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden