Dan toch niet verplicht aan de EV in 2029?

Vlaanderen 2029 verbod verbrandingsmotor

De verkiezingen loeren om de hoek en dat zorgt ervoor dat de politieke beloftes weerom grootschalige proporties bereiken. Zowat het gros van de Vlaamse partijen is niet (meer) te spreken over het verbieden van de verbrandingsmotor vanaf 2029.

Spring even mee naar 2021. Toen kondigde de Vlaamse regering bestaande uit N-VA, CD&V en Open VLD met grote trots aan dat per 2029 de verkoop van nieuwe auto's met een verbrandingsmotor verboden zou worden in Vlaanderen, zes jaar voor dat het geval zou zijn in Europa. Nu, in 2024 (en met de verkiezingen om de hoek), worden er plots vragen gesteld bij die beslissing.

"Niet realistisch"

De bal ging aan het rollen tijdens het Automotive e-Motion Summit event van Febiac. Het "autosalon voor de zakenman", zeg maar. Daar vond een debat plaats waarin Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), Sammy Mahdi (CD&V), Annick De Ridder (N-VA), Joris Vandenbroucke (Vooruit) en Stijn Bex (Groen) enkele pittige vragen voorgeschoteld kregen.

Vlaanderen 2029 verbod verbrandingsmotor

Toen het thema van de versnelde elektrificatie werd aangesneden, was de meerderheid van de politiekers unaniem: het mag terug in vraag worden gesteld. Zo vinden zowel N-VA, als CD&V en Vooruit dat, hoe de kaarten momenteel liggen, het verbieden van nieuwe auto's met verbrandingsmotor in 2029 niet realistisch is. Zowel op praktisch, economisch als wettelijk vlak. Saillant detail, hoewel de beslissing in 2021 werd genomen, staat die nog niet vast in een decreet. Waardoor de volgende regering die zonder problemen richting vuilbak kan kieperen.

Ook LEZ op de schop?

Daar stoppen de boude uitspraken niet, want ook de Lage Emissieones (LEZ) in Antwerpen, Brussel en Gent worden door meerdere partijen in twijfel getrokken. Zo vinden Vooruit en N-VA dat een verdere trapsgewijze verstrenging misschien niet meer nodig is. CD&V gaat nog een stap verder en vindt dat heel de LEZ gerust mag afgeschaft worden.

Vlaanderen 2029 verbod verbrandingsmotor

Volgens Groen is het afschaffen of afzwakken een slecht idee omdat de LEZ zijn nut heeft bewezen. Open VLD legt de bal tenslotte in het kamp van de lokale besturen en zegt dat steden zelf de verdere toekomst van de LEZ mogen en kunnen bepalen.

Ook in Europa rommelt het

De Europese beslissing om per 2035 de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor te verbieden ligt eveneens onder vuur. Steeds meer lobbywerk probeert een bom onder die regelgeving te leggen. Ondertussen zou de twijfel al zo hoog zijn, dat de CFO van Porsche er vrij zeker van is dat het verbod uitgesteld zal worden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
this 16:30
afbeelding van this

Als overtuigde EV-rijder juich ik dit uitstel ook wel toe. Ondanks dat ik geloof in EV als auto van de toekomst, ben ik ook wel van mening dat de transformatie té hard gaat.
Niet iedereen is in de situatie dat ze een EV kunnen/willen kopen. En als je niet kunt thuis laden ben je voorlopig nog aangewezen op vaak véél te dure publieke laadpunten, waarvan het aanbod dan nog eens sterk achterloopt op het aantal EV's dat er bij komt.
En als autofanaat is het ook wel serieus behelpen met het beperkte aanbod die er niet altijd even aantrekkelijk uitziet.

Louis_v 08:21
afbeelding van Louis_v

Laat de verkoop uitdoven met Europa, laat de LEZ op huidige norm staan en drijf de accijnzen vanaf 2030 verder op. Zo kan iedereen op zijn eigen tempo stilletjes overgaan. Heb nu een Q7 met ADblue die perfect in orde is, geen roet wolk uitstoot en die kan dus vanaf 2027 niet meer in ‘t stad … Nu ga ik een perfecte wagen moeten dumpen voor toch nog een andere fossiele verbrander die in 35 niet meer in t stad mag … (niet echt een probleem ware het niet dat we alle 2 binnen lez werken en 1 EV is genoeg, 2 moet ik er niet hebben)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws