Russische automarkt 30% kleiner, Chinese merken nemen Europese fakkel over

Verkoop Auto Rusland

Hoe zou het nog zijn met de autoverkoop in Rusland nu de gigant besloot wereldwijd bonje te schoppen? Volgens het lokale data-agentschap Autostat gaat het voortreffelijk, al schetsen de cijfers een ander verhaal.

Khoroshiye novosti! Of toch niet helemaal "goed nieuws". want hoewel de Russische autoverkoop in 2023 steeg met een flukse 69 procent, mag je nog steeds spreken van een crisis in één van de voormalige lucratieve markten voor Europese automerken.

30% minder, niet 69% meer

Hoewel het Russische data-agentschap Autostat laat weten dat er in 2023 een groei viel te noteren van 69% qua uitverkoop in het land, ligt het volume van 1.06 miljoen auto's nog steeds fors lager dan wat Rusland in 2021 wist te verkopen. Je weet wel, voor het land keet begon te schoppen in Oekraïne. Pre "militaire operatie" (lees: oorlog) werden er nog jaarlijkse 1.50 miljoen auto's verkocht in Rusland. Waardoor je kan zeggen dat de automarkt er met zo'n 30% is gekrompen.

Rusland autoverkoop

Dat het in 2023 zo'n sterke groei kon noteren tegenover 2022 heeft er alles mee te maken dat in 2022 zowat alle automerken hun boedeltje pakten en verdwenen uit het land. Een leegte die al snel werd ingevuld door Chinese automerken. Vooral Haval, Cherry en Geely plukken er nu de vruchten. Die eerste twee doen misschien niet meteen een belletje rinkelen, Geely is het moederbedrijf van Volvo, Lotus, Polestar, Zeekr en Lynk&Co.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws