Steeds meer gemeenten schrappen voorrang van rechts

Voorrang van rechts info

Voorrang van rechts, het is een typisch Belgische regel die al decennialang voor twijfel en onveilige verkeerssituaties zorgt. Steeds meer gemeenten beslissen dan ook om de regel volledig af te schaffen.

Is het einde van de "voorrang van rechts"-regel nabij? Als het van de gemeenten Begijnendijk, Geel, Wervik, Glabbeek, Dilbeek, Linter, Tielt-Winge en Lede afhangt wel. Daar wordt de regel namelijk uitgefaseerd door eerder te werken met "hoofdwegen" en "zijwegen". Wie op een hoofdweg rijdt heeft dan voorrang op alle verkeer, ook al komt dat van rechts.

Voorrangsweg

Volgens Bert Ceulemans (Samen), burgemeester van Begijnendijk zal de afschaffing de veiligheid in de gemeente ten goede komen. Kruispunten waar momenteel de regel geldt zullen zo aangepast worden dat er duidelijke voorrangsborden en stopstrepen zichtbaar zijn. In Glabbeek passen ze deze regel al toe sinds 2017 en daar merken ze een daling in ongevallen op de kruispunten.

Of dat ook komt door de nieuwe regels is anderzijds koffiedik kijken. Volgens verzekeringskoepel Assuralia vinden er sowieso steeds minder ongevallen plaats waarbij de voorrang van rechts niet werd gerespecteerd. In 2017 lag het niet respecteren van de voorrang van rechts nog aan de oorzaak van 15.000 ongevallen, in 2022 ging het nog over 13.000 ongevallen. Een daling die sterk genoeg is om het niet respecteren van de voorrang van rechts uit de top 5 te halen van meest voorkomende oorzaak bij een ongeval.

Wat vind jij? Mogen ze de voorrang van rechts-regel afschaffen?

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Waxweazel 13:19
afbeelding van Waxweazel

Misschien maar best ook.
90% van de weggebruikers negeert de voorrang van rechts. Auto's of fietsers, het maakt niet uit. Enkel paar bussen die nog net op tijd remmen.

John 16:04
afbeelding van John

De regel mag gerust blijven, maar als gemeentes bepaalde wegen willen inrichten als hoofdweg, met de nodige borden, dan moet dat zeker kunnen. Voor mij is alles goed, als het maar duidelijk is.

FLP 09:01
afbeelding van FLP

^ dit.

Maar als een van de redenen is dat de voorang-van-rechts-regel "te ingewikkeld" is, dan moet er toch hoogdringend eens nagekeken worden waarom er rijbewijzen uitgedeeld worden aan mentaal gehandicapten die nog niet eens hun linkerschoen van hun rechter kunnen onderscheiden.

Mathieu 12:33
afbeelding van Mathieu

FLP, ik hoop dat uw opmerking sarcastisch bedoeld is

FLP 09:38
afbeelding van FLP

Zeker niet. Als je de poepsimpele voorang-van-rechts-regel al te ingewikkeld vindt, dan hoor je niet thuis achter het stuur van een wagen.
Kom op, je moet wel een beetje begrijpen waar je mee bezig bent achter het stuur he. Het is niet zomaar een spelletje.

Jos D. 11:59
afbeelding van Jos D.

Er zijn wel degelijk mensen die moeite hebben om links en rechts uit elkaar te houden. Heeft te maken met het al dan niet asymmetrisch zijn van je bovenkamer. Google maar eens en dan vind je er heel wat info over terug.
Dus zo'n regel niet meer toepassen (de regel op zich is niet afgeschaft) is een zeer goed idee en borden bieden het voordeel van de duidelijkheid.

Mathieu 12:47
afbeelding van Mathieu

Met sarcasme bedoelde ik dat ik hoop dat je de effectief mentaal gehandicapten niet viseert, want dat zou ik laag bij de grond vinden. En ken je toevallig de woorden "defensief rijden"? Ik persoonlijk trek me niets meer aan van voorang van rechts. En daarmee bedoel ik dat IK KIJK naar het verkeer. Ookal heb ik voorang, ik ge deze niet nemen als ik niet zeker ben dat dit zonder ongeval kan. Het is niet de bedoeling om anderen de pas af te snijden, ookal heb je voorang. Vind ik persoonlijk gewoon egoïstisch. Ik vermijd liever ongevallen dan dat ik er één heb ookal ben ik in mijn recht. Mensen vergeten teveel dat ze met een moordwapen op de baan zijn. En naar mijn mening wordt het erger met die elektrische wagens met veel koppel, maar dat is een andere discussie.

Wim 11:27
afbeelding van Wim

Ik ben pro hoofd- zijwegen. Maar laat de voorrang van rechts nog maar even, mensen mogen/moeten nog nadenken in de auto.

Waxweazel 12:41
afbeelding van Waxweazel

Het percentage van bestuurders die nog effectief nadenkt (met gezond verstand !) is bijzonder laag tegenwoordig.

Mike D. 12:48
afbeelding van Mike D.

Gelukkig nog steeds hoger dan menig fietser die zich heer en meester waant in het verkeer. Ze zijn niet voor niets « zwakke » weggebruiker.

andre123 12:56
afbeelding van andre123

pure stadsregel....
wie buiten de stad zijn voorang van r durft nemen speelt met zijn leven!

Stefaan 07:50
afbeelding van Stefaan

De voorrang van rechts is geen typische Belgische regel. Het is (was) de eenvoudigste en zeker de goedkoopste (en nu ook de milieuvriendelijkste, duurzaamste,...) manier om de voorrang op de kruispunten te regelen. Al de rest is politiek en gazettepraat.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws