Medische tests voor ouderen en nultolerantie voor beginners: EU wil rijbewijs grondig hervormen

Hervorming rijbewijs ouderen 2023

Ooit was er een tijd waarin je je rijbewijs gewoon kon gaan ‘halen’ zonder dat er een examen aan te pas kwam — vraag het maar aan je opa. Die tijd ligt echter ver achter ons, en daar zal vooral die opa de gevolgen van gaan voelen. De EU is namelijk van plan om hem, samen met alle andere 70-plussers, elke vijf jaar op controle te sturen.

Geloof het of niet, maar anno 2023 heeft zowat elke lidstaat van de Europese Unie zijn eigen regeltjes omtrent het rijbewijs. Dat geldt niet alleen voor hoe je het kan behalen, maar ook bijvoorbeeld voor hoelang je het mag houden en wat je er zoal mee mag uitvreten zolang je dat kaartje op zak hebt. Dat staat echter de ambities van de EU in de weg om tegen 2050 aan nul verkeersdoden op Europese wegen te geraken, en daarom wil de Unie eens iets anders gaan proberen. Maak kennis met het digitale rijbewijs, en al zijn gevolgen.

0% alcohol voor jongeren

In essentie gaat het om een meer gedigitaliseerde versie van het rijbewijs, waarbij alle lidstaten van de EU toegang krijgen tot elkaars nationale databanken die bijvoorbeeld overtredingen weergeven. Volgens de tekst van de Europese Commissie blijft namelijk nog zo’n 40% van de in het buitenland gepleegde overtredingen onbestraft, ofwel omdat de overtreder niet geïdentificeerd kan worden ofwel omdat het administratief te complex is om over te gaan tot inning van de boete. Om dus gelijkheid te voorzien in de behandeling van burgers en bezoekers in een bepaalde lidstaat, moet de informatie op het rijbewijs eenvoudig toegankelijk zijn doorheen de hele EU.

Hervorming rijbewijs ouderen 2023

Die gelijkheid gaat echter ook verder dan het evenredig beboeten, want de voorwaarden rond het rijbewijs zouden eveneens gelijkgetrokken moeten worden over de grenzen heen. Dat begint al bij het rij-examen, waar de EU een sterkere nadruk wil op het gebruik van moderne veiligheidssystemen en zwakke weggebruikers, maar gaat ook door na dat examen. Gedurende de eerste twee jaar als automobilist zou het voorstel namelijk nultolerantie tegenover alcohol willen invoeren, waarbij beginnende bestuurders dus geen fractie van een promille van het goedje in hun bloed mogen vertonen.

70-plussers krijgen medisch onderzoek

Voor zij die het nu spontaan opnemen voor de oplettende, jonge automobilist, is er ook een tegenargument. Zo vinden we in de samenvatting van het voorstel een korte passage over “meer doelgerichte medische beoordelingen”, en leren de kleine lettertjes in de volledige tekst ons wat daarmee bedoeld wordt. De EU is namelijk van plan om de geldigheid van het rijbewijs te verkorten naar 5 jaar vanaf de houder de leeftijd van 70 jaar bereikt. Dit moet de lidstaten de mogelijkheid geven om 70-plussers elke 5 jaar te onderwerpen aan een medisch onderzoek om te oordelen over hun rijvaardigheid. Dat is in sommige landen, zoals in Nederland, nu al het geval vanaf de leeftijd van 75 jaar maar bij ons nog niet.

Europese commissie 2023

Het gaat voor de duidelijkheid nog maar om een voorstel dat momenteel door de Europese Commissie werd opgemaakt. Dat voorstel moet nu richting het Europees Parlement en de Europese Raad voor goedkeuring door de lidstaten. En zoals we pas nog gezien hebben bij de wetgeving die nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035 moet verbieden, kan er daar nog het één en ander aangepast of zelfs afgeschoten worden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
FLP 09:34
afbeelding van FLP

Haha, hoe kan je nu bepalen of iemand nog mee is met het moderne verkeer door te kijken of hij nog gezond is? Dat slaat op niets. Een praktische test lijkt me dan nuttiger. En van mijn part mogen ze dat over alle leeftijden doorvoeren. Het hernieuwen van je rijbewijs om de 10j bijvoorbeeld. Het zou het verkeer een pak minder frustrerend en een stuk veiliger maken in plaats van alle andere dwaze maatregelen die ze de laatste jaren aan het uitvinden zijn.

J 08:57
afbeelding van J

Mensen die beginnend dementerend zijn en niet meer veilig auto rijden . Blijven rijden.
Als ze zelf niet het initiatief nemen om te stoppen kan niemand iets daar tegen doen . Volgens politie moet de persoon eerst bij een ongeval betrokken zijn , dan nog afwachten of wordt vermeld in het proces verbaal dat de persoon problemen heeft .
Volgens huisartsen kan deze niets doen als de patiënt niet zelf beslist voor een test of behandeling.
Er zit voor de familie niets anders op dan
Simpel afwachten tot er iets ernstig gebeurt .
Zelf initiatief nemen door de betrokken persoon zal niet gebeuren door de koppigheid om toe te geven dat er problemen zijn.

suskewiet 22:07
afbeelding van suskewiet

ook iedereen jaarlijks een hersenscan en een psychologische test om de roekelozen eruit te halen als je echt nul doden wil.
Of dikkerds met verhoogd risico op een hartaanval verbieden tot besturen
Misschien zijn aanhangers van sommige politieke partijen agresssiever dan anderen, uit het verkeer halen die groep.
Lachwekkend allemaal. Europa en zijn regeltjes.
Met de toenemende digitalisering ga je straks nog minder km mogen doen als je teveel biefstukken eet.
De groene khmer rules

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws