Het derde kwartaal van 2021 ligt officieel achter ons, waardoor we een vrij duidelijk beeld hebben van hoe de automarkt in België dit jaar is geëvolueerd. Zoals verwacht neemt elektrificatie een serieuze boost. Zo is meer dan één nieuwe auto op vijf die nu wordt ingeschreven geëlektrificeerd. Let op: het gaat niet enkel over full EV's.
Laat er geen twijfel over bestaan, dankzij corona en het wereldwijde tekort aan halfgeleiders krijgt de autosector serieuze klappen. Niet anders in België. Want hoewel 2020 te boek zal staan als hét coronajaar, werden in de eerste 9 maanden van 2021 nog steeds 20.000 auto's minder ingeschreven in België vergeleken met de cijfers van 2020. Dat berekende autofederatie Febiac in haar laatste stand van zaken. In detail gaat het tot nog toe over 313.567 ingeschreven auto's in de eerste 9 maanden van 2021. Waardoor we ver onder het gemiddelde niveau blijven van de voorbije 10 jaar (395.869 ex.). Maar wat koopt de Belg?
Elektrificatie met een korrel zout
We schreven het al in de titel, geëlektrificeerde auto's hebben een serieuze boost gekregen. Al is het noodzakelijk om die boost te nuanceren. Zo constateert Febiac dat de voorbije 9 maanden 21,8% van de ingeschreven auto's geëlektrificeerd waren. Meer dan 1 op de 5 dus. Het probleem is echter dat "elektrificatie" een parapluterm is geworden die ook vaak door automerken wordt gebruikt/ misbruikt. Het gaat hier namelijk niet enkel over puur elektrische auto's zoals de Tesla Model 3. Nee, ook plug-inhybrides tellen mee. Idem voor hybrides én milde hybrides. Of anders gezegd: een Suzuki Swift met een 24 volt mild hybrid systeem dat 0.X l/ 100 km bespaart wordt in dezelfde categorie gezet als een Volkswagen ID.3. Dat geeft niet echt een realistisch beeld natuurlijk.
Hoe dan ook, in totaal gaat het dan over net geen 70.000 auto's die in de eerste 9 maanden van 2021 werden ingeschreven met elektrificatie aan boord. Trekken we de paraplu uit elkaar, dan zien we dat het in detail gaat over 15.276 volledig elektrische auto's, 37.271 plug-inhybrides en 15.670 (milde) hybrides. Ter vergelijking: de klassieke benzinewagen blijft goed voor dik 166.000 stuks van de totaal aantal inschrijvingen. Hoewel de diesel ten dode opgeschreven is, weet ook die motorisatie met zowat 76.000 inschrijvingen zijn mannetje te staan (24.3%)
Inschrijvingen nieuwe auto's per motortype (2021 - 9 maanden)
• Benzine: 53,1%
• Diesel: 24,3%
• Hybrid: 5%
• PHEV: 11,9%
• EV: 4,9%
• LPG: 0,5%
• CNG: 0,3%
• Totaal: 313.567
Leasing vs particulier
Zoals vanouds regeert de leasingklant het Begische autolandschap. Al zeker in Brussel waar 80% van de ingeschreven auto's een bedrijfswagen is. Bekijken we over heel België, dan waren 55,6% van de ingeschreven auto's in de eerste 9 maanden een bedrijfswagen. Zelfstandigen waren goed voor amper 2% terwijl de particuliere markt het totaal aanvult met 42.3%. Het resultaat is evenwel dat dat door het groot aantal inschrijvingen van zakelijke auto's de inschrijvingen wat scheefgetrokken zijn. Want vergelijk je de particuliere markt met de bedrijfswagenmarkt, dan zie je totaal andere auto's verschijnen.
Populairste auto's particulier:
•1: Citroën C3
•2: Dacia Sandero
•3: Hyundai Tucson
•4: Volkswagen T-Roc
•5: Toyota Yaris
Populairste auto's bedrijfswagen:
•1: Volvo XC40
•2: BMW 3 Reeks
•3: Audi A3
•4: BMW 1 Reeks
•5: BMW X1
Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de "premium" merken het vooral goed doen op de zakelijke markt maar bij de particulier geen brokken kunnen maken. Tenslotte nog even de ranglijst van de meest ingeschreven elektrische auto's in de eerste 9 maanden van 2021?
Populairste EV's
•1: Tesla Model 3 (1.937 ex.)
•2: Audi e-tron (1.439 ex.)
•3: VW ID.3 (988 ex.)
•4: BMW iX3 (905 ex.)
•5: Porsche Taycan (805 ex.)
Alle gedetailleerde info kan je HIER bekijken.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 2 dagen geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 3 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden