Het aandeel van de SUV en de crossovers in de autoverkoop in ons land blijft stijgen. In de eerste drie maanden was bijna één op twee verkochte wagens een SUV. Voor Mobiliteitsdeskundige Eva Van Eenoo (VUB) is het tijd om diens vrijheden te beperken.
De SUV en de crossover, vaak geadverteerd als een auto voor de 'urban jungle', de stad dus. Maar vaak doen ze daar meer fout dan goed want zo'n SUV geeft een vals gevoel van veiligheid. Volgens Eva Van Eenoo (VUB) is het tijd om de toelatingen voor de SUV's tot de stad te herbekijken. Ze pleit dan ook voor no-SUV zones.
"Meer en meer steden (zoals Antwerpen, Brussel,...) beginnen lage-emissiezones in te richten. Maar als we proberen te reguleren welke wagens er in stadscentra nog binnen mogen, moeten we misschien wat breder nadenken en niet enkel de roetuitstoot bekijken," aldus Van Eenoo op Radio1.
Ze pleit er dan ook voor om verkeersveiligheid vanuit een breed perspectief te bekijken. Een auto met een grotere massa zorgt voor een grotere kans op ernstige letsels. Een SUV zorgt vooral voor een veiliger gevoel voor de inzittenden maar het zou kunnen dat je dan minder alert reageert op de omgeving rond je.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden