De Vlaamse autokeuring mag niet strenger zijn dan de regels die Europa voorschrijven. Toch werd er voorbije jaren met de nodige willekeur gekeurd. Om dat aan banden te leggen komt er een duidelijk regelgeving die zowel keuringscentra als automobilisten kunnen raadplegen via een website.
Er werd de voorbije maanden weelderig met rode kaarten gestrooid op de keuring. Tot op zo'n punt dat er enkele alarmbellen begonnen te rinkelen. Want verschillende auto's werden afgekeurd door het hanteren van té strenge normen. Uitschieter van dienst is het té streng optreden voor de kwaliteit van de voorruit. Die werden strenger gecontroleerd dan dat Europese richtlijnen voorschrijven.
Duidelijke richtlijnen
Niet wettelijk, zo blijkt. Waardoor de Vlaamse overheid zich genoodzaakt zag om 38 auto-eigenaars te vergoeden die hun voorruit onnodig lieten vervangen na het afkeuren. De gedupeerden kregen daarvoor elk 410 euro op de rekening gestort. Vlaams ombudsman Bart Weekers besloot daarop prompt samen te zitten met het Departement Mobiliteit om de willekeur aan banden te leggen.
Uit die gesprekken is een duidelijk signaal gekomen; de Vlaams autokeuring moet duidelijk zijn. Zowel voor de controleur als de klant. Daarom komt er een website waarop alle keuringsvereisten in duidelijk taal worden uitgelegd (en visueel). Daarnaast zullen de Vlaamse ombudsdienst en het Departement van Mobiliteit kritisch het handboek van de Vlaamse controleurs doornemen en waar nodig aanpassen aan de Europese regelgeving en verduidelijken. Het was vaak zo dat de controleurs de verkeerde instructies kregen door foutief geïnterpreteerde regels en daardoor auto's onnodig afkeurden. Daar moet finaal een einde aan komen.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 dag geleden