EU: "België moet autogebruik ontmoedigen"

verkeer

De Europese Commissie is klaar met haar bevindingen over het milieubeleid van de Europese Unie. Daarbij blijft België niet buiten schot, want de commissie hekelt het fileleed en de fiscaliteit in ons land. Eén van de oplossingen? Het autogebruik ontmoedigen.

Uit een document gepubliceerd door de Europese Commissie blijkt dat België achteraan hinkt op vlak van milieufiscaliteit op transportgebied. Deels te verklaren door het jaarlijks nieuwe wagenpark dat voor meer dan de helft uit bedrijfswagens bestaat. Een keuze die volgens de commissie er voor zorgt dat wegtransport wordt bevoordeeld (tegenover openbaar vervoer) en er niet genoeg wordt gekeken naar brandstofbesparende middelen.

Samen met het grootste fileprobleem van heel Europa (rond Brussel en Antwerpen) moet België het autogebruik verder ontmoedigen om de Europese luchtkwaliteitsnormen te kunnen halen in de toekomst. Aldus de commissie. Want volgens de laatste bevindingen zou 21 procent van de broeikasgassen in België van het wegtransport komen. Dat België een enorm transitland is op economisch gebied (lees: vrachtwagens van verschillende landen), dat vergeet de commissie wel even mee te rekenen in haar bevindingen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (20)

Plaats een reactie
Mathieu 12:36
afbeelding van Mathieu

Volledig mee eens!

Wim 13:26
afbeelding van Wim

goed gezegd :)

herbie 18:49
afbeelding van herbie

geef iedereen een leefloon, kan iedereen thuisblijven ,geen auto's meer nodig ;-)

Kevin E 19:25
afbeelding van Kevin E

Ik weet een maatregel om het file probleem op te lossen. Echter zie ik niemand moedig genoeg om het door te voeren. Tevens zullen we aantal dodelijke slachtoffers op de weg er ook een stukje mee beperken.
Laat iedereen om de 5 jaar zijn rij-examen opnieuw afleggen. Meteen 1/8 minder op onze wegen.

Sven772 19:42
afbeelding van Sven772

Misschien eens werken aan het spreiden van werkplaatsen en werktijden? Ik rij wekelijks 1 of 2 maal naar het HQ van mn werkgever in Keulen over de ring van Brussel rond 5u40 en kom thuis rond 20 u. Ik rij eigenlijk filevrij want op die tijden zijn er geen of amper files. Voor de rest werk ik van thuis uit.

Doohie 19:42
afbeelding van Doohie

Mochten de vervelende linker/middenstrook rijders eens rijden waar ze moeten rijden...dan zou er al veel fileleed verholpen worden.

Mathieu 12:41
afbeelding van Mathieu

Doohie, zit je veel in de spits? Wel, dan zie je dat er geen plaats meer is op de wegen. punt. Het maakt minder en minder uit waar je rijdt tijdens de spits. De eerste 2 rijstroken waar ik rij 's morgens zijn gevuld door vrachtwagens en hier en daar een auto. De rest zit op het linker rijvak in elkaars gat te plakken om dan zo laat mogelijk hun afrit te nemen en iedereen in de remmen te doen gaan.

Audi22 17:37
afbeelding van Audi22

Europa leeft boven zijn stand en die willen het ten alle koste van alles volhouden door het uitpersen van de gewone bevolking. Als het milieu niet is komt wel iets anders met het uiteindelijke resultaat dat de middeklasse steeds dunner en dunner wordt.

Fre 21:52
afbeelding van Fre

Tussen 2010 en nu rijden er 500000! personenwagens meer op onze wegen. (Bron http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/v...) Zeggen dat dit alleen maar komt door vrachtverkeer is dus onzin. Er zijn gewoon teveel auto's in ons dichtgeplaveid landje. En ja, bedrijfswagens dragen zeker ertoe bij. Het maakt dat mensen niet verhuizen om dichter bij hun werk te wonen. (Want woon werk verkeer is toch gratis). Bedrijfswagens kosten ook geld: 4 miljard Euro aan subsidies (evenveel als de Lijn en NMBS samen). De kop in het zand steken voor al deze feiten is de doodsteek voor elke autoliefhebber want wie zal er nog straks geïnteresseerd zijn in een prachtige supersnelle bolide om in de file te staan?

Wim 09:01
afbeelding van Wim

sorry maar dat is echt onzin, bedrijfswagens willen niet zeggen dat je verder van je werk gaat wonen, woon/werk is reden nr. 3 om te bepalen voor welk bedrijf je gaat werken(loon pas nr. 7), leasewagen of niet, elke dag met je leasewagen in de file staan is dikke miserie die bijna niemand volhoud, en woon werk is uiteraard niet gratis, ten eerste betaal je voor een leasewagen in vaa en looncompensatie, ten 2de zijn al die verloren uren ook geld waard of toch ten minste welzijn.

Fre 20:15
afbeelding van Fre

De cijfers gaan tot 1 augustus 2016. Als dezelfde stijging zich doorzet tot nu is het getal 500000 zeker niet zo extreem ruw geschat... Maar het gaat ook niet om het juiste getal. Dat bedrijfswagens (salariswagens) mee de oorzaak zijn is niet alleen een persoonlijke opinie, het staat in rapporten van de OESO en EU. Ik weet ook wel dat personenwagens niet enkel en alleen de oorzaak zijn van de verkeersellende. Ik wou hier gewoon wat tegengas geven op de reacties alla "de EU moet zwijgen" hierboven.
Ik wil ook nog even meegeven dat ik niets heb tegen mensen met bedrijfswagens, wel tegen een overheid die dit systeem uitgevonden heeft en instandhoudt.
En verder: moest ik in Brussel werken, dan zou ik wel degelijk overwegen om er te wonen maar ik begrijp dat dit niet voor iedereen een optie is.

GLENN 07:33
afbeelding van GLENN

Ik werk in Brussel en geloof mij daar wil je niet wonen. Vuile onaangename stad en waar het wel fijn wonen is, is het gewoon onbetaalbaar. De overheid moet zijn loonlasten matigen en automatisch verdwijnt het fenomeen bedrijfswagen wegens niet meer interessant. Maar dan moet de overheid ook in zijn eigen vel snijden, namelijk afslanken, en dat zie ik niet direct gebeuren.

Adriaan 16:54
afbeelding van Adriaan

Sinds de jaren 70 zijn er in belgie geen gigantische bouw projecten voor de weginfrastructuur meer gebeurd. De meeste komen van rond 1970 en ervoor, sinds toen zijn er een 2.7 keer meer auto's op de baan, en bijna nergens is de capaciteit verdrievoudigd, komt er nog eens bij dat al onze autosnelwegen rond of over een grote stad gaan, en dat je bijna geen alternatieven hebt op de lange trajecten, en dat het openbaar vervoer jaar na jaar duurder en minder betrouwbaar worden. En dan de firma wagen gaan gebruiken als zondebok van al de problemen, dat doen ze al genoeg in de politiek. Als ik morgen, en velen zullen met mij zijn, geen firma wagen meer krijg ga ik nog altijd met de wagen naar het werk moeten, alleen zal het dan een eigen voertuig zijn. Eentje die zonder twijfel meer gaat verbruiken en een heel pak ouder zal zijn dan mijn auto nu.

Jopejt 16:45
afbeelding van Jopejt

Mensen wonen hier graag op den buiten.
Bedrijven zijn niet honkvast en trouw aan hun werknemers.
Boodschappen doe je in de meest voordelige winkel, want het leven is duur.
Kinderen spelen niet meer op straat, ze gaan naar sportclubs en hobbyclubs die verspreid liggen in je woonomgeving.
Autorijden is een gevolg van zaken als bovenstaande. Je kan het niet gewoon wegnemen en voor al die zaken de mensen op de fiets of de bus zetten. De maatschappij zal eerst wat wil tot verandering moeten tonen, ipv het af te schuiven op de vermeende vadsigheid van de Belgische bevolking

Alvin 08:04
afbeelding van Alvin

Kan er mij iemand eens verklaren waarom een treinabonnement (of busabonnement) fiscaal helemaal niet belastbaar is als de werkgever dat abonnement aan de werknemer terugbetaalt (terwijl dit toch ook een 'voordeel alle aard' is bij mijn weten), terwijl je op het voordeel van een bedrijfswagen wel belast wordt als werknemer? Alle voordelen die een werknemer krijgt van zijn werkgeven zouden dus beter op eenzelfde manier belast moeten worden (inclusief dus ook een 'gratis' trein- of busabonnement). Eens zien wat de reactie daarover zou zijn?
Als een werkgever bovendien geen bedrijfswagen meer zou mogen/kunnen aanbieden aan zijn personeel maar dat zou moeten vervangen door een gelijkwaardig loon, is dat gewoon financieel niet haalbaar. Wie zal de hogere loonlast dragen denk je? Idd, de man in de straat want bedrijven zullen die hogere loonlast in hun producten/diensten, enz laten doorrekenen in hun prijsbepaling.

Jopejt 23:22
afbeelding van Jopejt

Kijk, salariswagens zijn fiscaal interessant loon. Maar welk voordeel is dat niet? Maaltijdcheques, groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, strijkdienst, gratis lunch, pc-prive, terugbetaald internet thuis, reischeques, ... Allemaal loon dat de staat 'miljarden kost', maar duizenden jobs en diensten oplevert die de staat dan weer zwaar kan belasten. Maar ja de auto is een statussymbool en o wee als iemand dat zomaar krijgt en een ander heeft er zo zijn mening over.
Ikzelf heb al een luxewagen betaald aan crèches, vakantieopvang en kampjes voor mijn kinderen, met alle plezier uiteraard. Maar moet ik nu daarom zitten foeteren over mensen die een 'salariscrèche' hebben op het werk en kinderopvang terugbetaald krijgen door hun baas? Ook hier ontloopt de staat rechtstreeks miljoenen, terwijl ze dubbel en dik terugstromen door extra jobs en diensten. Alweer is betaalde kinderopvang geen statussymbool en rondrijden in een gekregen auto wel.
Milieuaspecten: pak af en toe je (elektrische) fiets naar het werk, werk soms thuis als de aard van je werk dat toelaat, doe je mazoutketel weg (is diesel verbranden op een vuilere manier dan een auto), verbrand geen hout of pellets (fijn stof à gogo), ga niet meer op reis met het vliegtuig (ettelijke keren meer uitstoot per km per passagier) en doe geen barbeques meer (kanker ademend en etend krijgen). Met deze maatregelen kunnen zoveel miljoen werkende Belgen hun uitstoot met 80% reduceren. Maar laten we toch maar vitten op die zoveel keer 100.000 auto's die hoe dan ook in de file staan en naar de supermarkt rijden, want die zijn betaald door de firma nietwaar

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws