Nederlanders lijken massaal af te willen van hun oude wagens, nadat de regering de leeftijdsgrens voor belastingvrije auto's twee jaar geleden op veertig jaar bracht. De overgangsregeling voor benzineauto's ouder dan 26 jaar loopt af en dat zie je nu aan de verkooptrafiek.
Diesels en auto's op LPG vielen buiten die overgangsregeling omdat deze vaak werden gebruikt om te pendelen naar het werk. Dat heeft er alvast toe geleid dat ze massaal aan de kant werden gezet. Van de 38.000 oldtimerdiesels in 2013 werden er 27 procent geëxporteerd en 8 procent gesloopt.
Dat cijfer wordt nog hoger als je het globale beeld bekijkt. Van de 151.000 personenwagens uit de tijdspanne 1975-1986 (de nieuwe en oude grens dus) die in 2013 de oldtimervrijstelling genoten, zijn er 60.000 (40 procent) geëxporteerd, geschorst of gesloopt. 19.000 eigenaars betalen het volledige tarief van belasting, terwijl 60.000 anderen nog gebruik mogen maken van de overgangsregeling. 5.000 exemplaren maken gebruik van het kwarttarief, waarbij ze enkel van maart tot november de weg op mogen.
schone lucht vs. cultureel erfgoed
Staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes constateert in een brief aan de Tweede Kamer dat de maatregelen het beoogde effect hebben gehad. Het wagenpark is verjongd, de luchtkwaliteit is verbeterd en de belastingopbrengsten zijn aanzienlijk.
CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt is het niet eens met de conclusies die Wiebes trekt. Volgens hem heeft de maatregel geleid tot vernietiging van cultureel erfgoed (de mooie oldtimers) en levert de maatregel bijna niks op.
Overgrote meerderheid oldtimer diesels gesloopt, geëxporteerd, geschorst, in voorraad.
Veel vernietiging cultureel erfgoed
— Pieter Omtzigt (@PieterOmtzigt) 14 april 2015
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden