De Duitse Bundestag heeft beslist dat het land tol zal heffen vanaf 2016, voor buitenlanders worden vignetten met verschillende geldigheid voorzien.
De tolheffing op de Duitse wegen geldt dus niet enkel voor de Duitsers zelf. Vakantiegangers die al dan niet op doorreis zijn in Duitsland plakken best ook een vignetje op hun voorruit. Omdat niet iedereen een vignet met de geldigheid van één jaar nodig heeft, voorziet de Duitse overheid in vignetten voor tien dagen of een 2 maanden.
Nieuw voor een Europees land is de indeling in klassen van vervuiling. Daarmee trekt Duitsland de lijn van de Ümweltplakette door. De minst vervuilende auto betaalt 5 euro per tien dagen, het middentarief bedraagt 10 euro en de meest vervuilende wagens leggen 15 euro voor tien dagen op tafel. Voor twee maanden loopt dat op naar 16, 22 of 30 euro, afhankelijk van de klasse waarin je valt. Hoe die klassen precies worden bepaald is ons nog niet ter ore gekomen op het moment van schrijven.
vestzak-broekzak
De Duitsers zelf moeten een jaarvignet aanschaffen. Dat vignet wordt echter volledig gecompenseerd door een verlaging in de wegenbelasting. De hele operatie moet de Duitse overheid volgens verkeersminister Dobrindt veel geld opbrengen, in totaal zowat 513,6 miljoen euro, waarvan 13,6 miljoen uit de drie tariefklassen voor buitenlanders.
europa aan zet
Het nieuwe wetsvoorstel moet nog goedgekeurd worden door het Europese Gerechtshof, maar dankzij de last minute wijziging die korting voorziet voor ‘propere wagens’, verwacht Duitse minister van transport Alexander Dobrindt dat dit voorstel zal goedgekeurd worden en dat de tolheffing op 1 januari 2016 van start kan gaan.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 4 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden