Verscheidene Vlaamse gemeenten gooien de voorrang van rechts-regel uit hun stratenplan op de drukke wegen. In de plaats komen borden die duidelijk maken wie voorrang heeft.
Zonder verkeersborden houdt drie vierde van de weggebruikers zich toch niet aan de voorrangsregel, luidt het in Dilbeek, waar ze het principe verder ook te verwarrend vinden. Dilbeek is één van die gemeenten waar je op een weg met snelheidsbegrenzing van 70 km/u toch af en toe voorrang van rechts moet verlenen en dat zorgt soms voor gevaarlijke situaties.
‘Er zijn alleszins weinig mensen die stoppen. 75 procent trekt er zich niets van aan, blijkt uit ons onderzoek’, zegt Stijn Quaghebeur (N-VA), de schepen van Mobiliteit in Dilbeek. ‘Die onduidelijkheid heeft de afgelopen vijf jaar 155 ongevallen veroorzaakt op die kruispunten in onze gemeente, waarvan 44 met gewonden. Daarom schaffen we op die drukkere gemeentewegen de voorrang van rechts af. We gaan borden zetten dat de bestuurders op de grotere weg voorrang hebben.’
nog steeds nuttig
Maar niet alleen Dilbeek schaft de regel af, ook andere gemeenten passen de situatie aan. ‘Omdat het op veel plaatsen niet altijd even logisch is: als het om een drukke weg gaat waar de hoofdstroom van het verkeer over loopt, is het gek dat die stroom aan auto’s voorrang moet verlenen aan bestuurders die vanop een veel kleinere weg komen,’ aldus Koen Peeters van het BIVV.
Toch vindt het BIVV dat de regel nog wel zijn nut heeft, bijvoorbeeld in de bebouwde kom. Statistisch gezien gebeuren er niet meer ongevallen op kruispunten waar voorrang van rechts geldt. ‘Maar zo’n algemene statistiek zegt niets over specifieke lokale knelpunten’, voegt Peeters toe.
Foto via mobielvlaanderen.be
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 17 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden