De file aanpakken zit hem blijkbaar in de details. In Nederland is uit onderzoek gebleken dat het omdraaien van de pijlen op de verkeersborden boven de autostrade kan leiden tot een half uur minder file. In Antwerpen loopt sinds kort een proefproject, naar het voorbeeld van onze noorderburen en met de hoop dat de resultaten vergelijkbaar zijn.
Het onderzoek in Nederland werd geleid door een bende ingenieurs die konden bewijzen dat naar beneden wijzende pijlen chauffeurs op de autostrade onbewust nerveus maken. Een pijl die naar beneden wijst lijkt iets te willen zeggen over die bewuste plek, terwijl het vaak nog kilometers duurt alvorens je een rijrichting moet kiezen.
Sneller en comfortabeler
Het omdraaien van de pijlen, waardoor ze naar boven wijzen, en dus effectief een toekomstige richting aangeven, maakt de bestuurders veel rustiger. In die mate zelfs dat de gemiddelde snelheid met 10 km/u toeneemt. Dat vertaalt zich in een half uur minder file. De omhoog wijzende pijlen sluiten beter aan bij de tekens op de navigatiemenu's en zorgen ervoor dat de bestuurder zich beter geïnformeerd voelt.
Federale bevoegdheid
In Nederland zijn ze overtuigd van de aanpak en vervangen ze momenteel alle borden boven de autowegen. Ook Duitsland en Zweden zijn in actie geschoten en kiezen resoluut voor de nieuwe pijlrichting.
Antwerpen onderzoekt nu de impact op haar wegen. Zodra de resultaten positief zijn, naar het voorbeeld van Nederland, zullen ook hier alle borden worden vervangen. Hoewel. De federale overheid zal op basis van de Antwerpse bevindingen de finale knoop moeten doorhakken, rekeninghoudend met het kostenplaatje dat zo'n bordenwissel met zich meebrengt. Al kost een half uur file per dag ons ook stukken van mensen.
foto inzet uit Nederland.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 2 dagen geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden