Het Europese parlement stemt vandaag om een wet die het aantal decibels van vracht- en personenwagens naar beneden moet halen. Indien de wet wordt goedgekeurd krijgen hybride en elektrische wagens ook een norm opgelegd voor het produceren van meer lawaai. Het dossier is niet onomstreden wegens de grote interesse van de automobielindustrie.
In een notendop komt het er op neer dat de Europese Unie (EU) het lawaai van motorvoertuigen naar beneden wil halen, terwijl elektrische wagens meer lawaai moeten produceren om de veiligheid te garanderen.
Tweestappenplan
Het nieuwe maximale geluidsniveau zal, bij goedkeuring van de wet, worden verplicht op nieuwe voertuigen. De limieten zullen worden verlaagd in twee stappen om de constructeurs ademruimte te geven om nieuwe technologieën te ontwikkelen/ proberen. Bij personenauto's zou het bij de eerst stap om een reductie van 72db naar 70db zijn. De tweede stap brengt het geluidsniveau naar 68db. Bij vrachtwagens zou er een daling zijn van 81db naar 80db en daarna naar 78db. Dit stappenplan zou ongeveer acht jaar in beslag nemen (lees: tot het heilige 2020).
Stille killers
Voor hybride en elektrische wagens staan tevens ook veranderingen op til als de wet wordt goedgekeurd. Deze wagens zouden luider moeten worden. Of alleszins een geluid moeten produceren wanneer de wagen minder dan 30km/u rijdt. Boven deze snelheid overstemt het rolgeluid van de banden het geluid van de motor. Fabrikanten zullen verplicht worden om een "naderend-voertuiggeluidssysteem" te installeren. Deze zouden dan uiteraard onder de vooraf aangehaalde norm van 70db/68db moeten blijven.
Europa is hiermee niet de koploper in de wereld. In Japen zijn "stille wagens" al jaren verplicht om omgevingslawaai te maken en laatstleden werd in Amerika ook een wet goedgekeurd die tegen 2015 van kracht gaat.
55db grens
Uit onderzoek dat gevoerd is door de World Health Organisation (WHO) blijkt dat er jaarlijks meer dan een miljoen gezonde levensjaren verloren gaan door de verkeersoverlast. Het zou jaarlijks zelfs aan 50.000 Europeanen het leven kosten. Verder onderzoek van het WHO wees uit dat 44% van de Europese bevolking dagelijks wordt blootgesteld aan +55db omgevingslawaai. Buiten irritaties verhoogt dit de kans op verstoord slapen, leerachterstand bij kinderen en hartaanvallen.
Oorzaak
Het dossier heeft een zeer moeilijke ontwikkeling wegens de oorzaak van het lawaai. De overlast kan niet enkel aan één factor worden toegeschreven (lees: de wagen). Het is een mix van motorgeluid, bandengeluid, oppervlakte van de weg, etc. Ook de gereden snelheid heeft een effect. Vanaf een voertuig een snelheid haalt boven de 30km/u overstemmen de rolgeluiden het lawaai van de motor. Omgeving speelt ook een rol. Resonantie en galm, vooral in stedelijke omgevingen, versterken het lawaai dramatisch.
Oplossingen
Er is nog wat onenigheid omtrent hoe ze de eerder aangehaalde daling van het aantal decibels in praktijk gaan omzetten. Christian Popp, geluidsconsulent voor de EU, opteert in eerst instantie voor een verlaging van de snelheid in stedelijke omgevingen. Dit heeft net zoveel effect als het leggen van een stillere weg.
Heinz Steven, consultant engineer voor de EU, denkt dat alle maatregelen, hoe klein ook, nodig zijn om de geluidshinder echt merkbaar te kunnen verlagen. Hij heeft het over een samenwerking tussen bandenconstructeurs, vracht- en autoconstructeurs en wegenbouwers. Zo kunnen aangepaste banden al zorgen voor een daling van 5db, maar aangepaste wegen zorgen voor tweemaal zoveel daling in het aantal decibels.
En nu?
Het is vooral wachten op de beslissing die het Europese parlement vandaag gaat nemen. De huidige voorstellen zullen waarschijnlijk moeten bijgewerkt worden. Zo bestaan sommige categorieën van voertuigen die de commissie heeft gebruikt niet eens. Volgens andere zijn de plannen niet ambitieus genoeg. Op lange termijn zou dit ook kunnen leiden tot een etiketteringregeling voor geluidsemissie. Net zoals je die vindt bij brandstofverbruik, CO2-uitstoot en sinds kort bij banden.
wij volgen het nieuws alleszins op de voet.
UPDATE: Het EP heeft beslist.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 18 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden