Europa pleit voor strengere geluidsnormen voor voertuigen

geluidshinder in België

Het Europese parlement stemt vandaag om een wet die het aantal decibels van vracht- en personenwagens naar beneden moet halen. Indien de wet wordt goedgekeurd krijgen hybride en elektrische wagens ook een norm opgelegd voor het produceren van meer lawaai. Het dossier is niet onomstreden wegens de grote interesse van de automobielindustrie.

In een notendop komt het er op neer dat de Europese Unie (EU) het lawaai van motorvoertuigen naar beneden wil halen, terwijl elektrische wagens meer lawaai moeten produceren om de veiligheid te garanderen.

Tweestappenplan

Het nieuwe maximale geluidsniveau zal, bij goedkeuring van de wet, worden verplicht op nieuwe voertuigen. De limieten zullen worden verlaagd in twee stappen om de constructeurs ademruimte te geven om nieuwe technologieën te ontwikkelen/ proberen. Bij personenauto's zou het bij de eerst stap om een reductie van 72db naar 70db zijn. De tweede stap brengt het geluidsniveau naar 68db. Bij vrachtwagens zou er een daling zijn van 81db naar 80db en daarna naar 78db. Dit stappenplan zou ongeveer acht jaar in beslag nemen (lees: tot het heilige 2020).

Stille killers

Voor hybride en elektrische wagens staan tevens ook veranderingen op til als de wet wordt goedgekeurd. Deze wagens zouden luider moeten worden. Of alleszins een geluid moeten produceren wanneer de wagen minder dan 30km/u rijdt. Boven deze snelheid overstemt het rolgeluid van de banden het geluid van de motor. Fabrikanten zullen verplicht worden om een "naderend-voertuiggeluidssysteem" te installeren. Deze zouden dan uiteraard onder de vooraf aangehaalde norm van 70db/68db moeten blijven.
Europa is hiermee niet de koploper in de wereld. In Japen zijn "stille wagens" al jaren verplicht om omgevingslawaai te maken en laatstleden werd in Amerika ook een wet goedgekeurd die tegen 2015 van kracht gaat.

55db grens

Uit onderzoek dat gevoerd is door de World Health Organisation (WHO) blijkt dat er jaarlijks meer dan een miljoen gezonde levensjaren verloren gaan door de verkeersoverlast. Het zou jaarlijks zelfs aan 50.000 Europeanen het leven kosten. Verder onderzoek van het WHO wees uit dat 44% van de Europese bevolking dagelijks wordt blootgesteld aan +55db omgevingslawaai. Buiten irritaties verhoogt dit de kans op verstoord slapen, leerachterstand bij kinderen en hartaanvallen.

Oorzaak

Het dossier heeft een zeer moeilijke ontwikkeling wegens de oorzaak van het lawaai. De overlast kan niet enkel aan één factor worden toegeschreven (lees: de wagen). Het is een mix van motorgeluid, bandengeluid, oppervlakte van de weg, etc. Ook de gereden snelheid heeft een effect. Vanaf een voertuig een snelheid haalt boven de 30km/u overstemmen de rolgeluiden het lawaai van de motor. Omgeving speelt ook een rol. Resonantie en galm, vooral in stedelijke omgevingen, versterken het lawaai dramatisch.

Oplossingen

Er is nog wat onenigheid omtrent hoe ze de eerder aangehaalde daling van het aantal decibels in praktijk gaan omzetten. Christian Popp, geluidsconsulent voor de EU, opteert in eerst instantie voor een verlaging van de snelheid in stedelijke omgevingen. Dit heeft net zoveel effect als het leggen van een stillere weg.
Heinz Steven, consultant engineer voor de EU, denkt dat alle maatregelen, hoe klein ook, nodig zijn om de geluidshinder echt merkbaar te kunnen verlagen. Hij heeft het over een samenwerking tussen bandenconstructeurs, vracht- en autoconstructeurs en wegenbouwers. Zo kunnen aangepaste banden al zorgen voor een daling van 5db, maar aangepaste wegen zorgen voor tweemaal zoveel daling in het aantal decibels.

En nu?

Het is vooral wachten op de beslissing die het Europese parlement vandaag gaat nemen. De huidige voorstellen zullen waarschijnlijk moeten bijgewerkt worden. Zo bestaan sommige categorieën van voertuigen die de commissie heeft gebruikt niet eens. Volgens andere zijn de plannen niet ambitieus genoeg. Op lange termijn zou dit ook kunnen leiden tot een etiketteringregeling voor geluidsemissie. Net zoals je die vindt bij brandstofverbruik, CO2-uitstoot en sinds kort bij banden.

wij volgen het nieuws alleszins op de voet.

UPDATE: Het EP heeft beslist.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Yvesw 17:40
afbeelding van Yvesw

Ik zit met dezelfde wrevel... Als je de lijn doortrekt dan zouden fietsers toch ook continu een geluid moeten maken. Die hoor ik als voetganger soms ook niet voorbijzoeven. En dat is meestal 3x gevaarlijker dan een wagen die afgeschermd is voor voetgangers door een verhoging en fietspad... Maar goed, tot zover het "gevaar".
We kunnen niet wegnemen dat algemeen het aantal db's van wagens naar beneden moet. Het zoals je zegt, ik loop ook liever in een stad waar je de vogeltjes kan horen fluiten. Al hoop ik dat ze hier weer niet hun heilige graal van gaan maken de komende 5 jaar...

Mathieu 10:40
afbeelding van Mathieu

Luister eens in een stad wat je het meeste hoort? Het geluid van een motor, of de geluiden gecreëerd door de wagen maar niet komende van een motor?
Ik denk dat men beter de wegen en omgevingsfactoren aanpakt. De nieuwe wagens worden sowieso al allemaal stiller en beter geïsoleerd dan pakweg 5j geleden.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws