De Noord-Amerikaanse devisie van BMW is akkoord gegaan met de betaling van een opgelegde boete van 2,3 miljoen euro, of te 3 miljoen dollar. De Amerikaanse overheid beboette BMW voor het overtreden van de wetgeving inzake het tijdig bekend maken van defecten op grote schaal in hun auto's. De National Highway Traffic Safety Administration vond in 2010 16 recalls waarin BMW regels overtrad. Het is zo dat autocontructeurs volgens de wet binnen de vijf werkdagen de NHTSA op de hoogte moeten brengen van elk defect aan de wagens. Volgens het NHTSA heeft BMW meermaals gefaald in het tijdig verwittigen van de autoriteiten, ook de nodige informatie werd vaak pas 30 dagen later bekend gemaakt.
Laatst gepubliceerd
Reacties (9)
Plaats een reactieAmerika... Je mag er je wagens zelf aanpassen zo overdreven en zo onveilig je wil, maar probeer er niet als autofabrikant een wagen met falende sigarettenaansteker te leveren...
America, the land of the free... Ze rijden daar met technologie van de jaren stillekes en gebruiken ponskaarten om te stemmen. Say no more...
@Pieter: De klanten werden naar alle waarschijnlijkheid wel ingelicht... Het is de NHTSA (Amerikaanse Touring?) die het moet weten. Als ik als bedrijf te weten kom dat er iets schort aan een wagen is het eerste wat ik doe ook al de klanten opzoeken met dat type wagen en een recall brief opsturen. Niet eerst het land inlichten met het feit dat een turbo slang kan loskomen...
En die "binnen de vijf werkdagen" wet is sowieso idioot. Tegen dat een locale dealer het euvel doorseint, het door BMW Carolina ontdekt wordt en het naar BMW München is doorgestuurd voor goedkeuring van de recall ben je al gemakkelijk een week verder...
Het is typisch een gevalletje "Amerika het aanklaagland". Je moet nog maar van je fiets gereden worden of er staan al 5 advocaten naast je om miljoenen te eisen van de "dader".
@Pieter: Het is toch nog al eens voorgekomen dat enkele honderden BMW eigenaars samen het merk aanklaagden voor een onnozele fout (iets met de dieselmotor?). Met alle respect, maar het is er gewoon een apenland. Bij het minste of geringste klagen ze daar elkaar aan. En het is inderdaad zoals je zegt, Amerika krijgt meestal strafvermindering, maar simpele zielen zijn er meestal aan voor de moeite. ;)
Dan zou vw hier in België ook aangeklaagd moeten worden! Een maat van me heeft eengolf 2.0 tdi en hij moet terug voor een recall! Die dat onlangs gebeurde... Nu hoort hij daar niets van, geen telefoon, brief, niets! Dus ik zeg hem: ga langs!
Die kerel gaat naar de garage en krijgt daar als antwoord: we sturen geen brieven rond omdat het het merkimago kan schaden, we doen het bij het volgende onderhoud... Dan vraagt hij: wat als ik morgen dat probleem heb? Krijgt hij als antwoord: valt niet onder garantie, maar we willen nog voor de helft tussenkomen in de sleepkosten! Nou bedankt, dan sta ik daar mooi zegt hij :p!
Yves: die aanklacht ging over de .35d motor die een serieus probleem had, maar bmw ontkende dat! Die rechtzaak was imo volledig terecht! Al heb je wel gelijk dat ze daar heeeeeel graag dingen aanklagen!
Andere constructeurs hollen ook niet meteen naar de pers bij problemen Mesourrie...
VAG zit in de ontkenende fase: "Dag meneer de vw-dealer, schijnt dat er veel problemen zijn met de 1.4 tsi" "Nog nooit van gehoord meneer"....
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 2 dagen geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 3 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden