Budgettest: Hoe interessant blijft diesel na de nieuwe pompprijzen?

Als Belgische autoniewssite trachten we jullie ook zoveel mogelijk te informeren binnen het kader van de overheid en diens beslissingen. Deze week werd niet alleen het nieuw winterplan voorgesteld, ook de besparingsmaatregelingen ten laste van de bedrijfswagens kwam ter sprake. Nog een derde punt was de recordhoogte die we vandaag moeten betalen aan de pomp. VAB maakte een studie van de kost per kilometer voor benzine en diesel. Want het prijsverschil tussen beide siroopjes slinkt enorm. In 2009 was het verschil nog 31 eurocent, vandaag is dat nog amper 8 eurocent. Tijd om op zoek te gaan hoe voordelig een diesel of benzine is voor uw traject.

We zullen met de deur in huis vallen. Rijden met diesel in de tank wordt pas interessant vanaf 25.000 gereden kilometers per jaar, in 2009 lag die afstand nog op 15.000 kilometer, een enorm verschil. Het grote verschil komt deels door de enorm zuinige benzinemotoren, denk aan alle hybrides en toestanden. Daardoor wordt met benzine rijden vaak terug interessanter. Zo ligt de gebruikskost van een dieselwagen hoger dan die van een benzinewagen voor mensen die vaak korte afstanden afleggen (minder dan 20 kilometer) en voor zij die vaak in de file staan. De oorzaak daarvoor zijn de roetfilter en EGR-klep die bij dieselmotoren de schadelijke uitstoot binnen de perken moeten houden. Maar de technologie maakt de wagen ook gevoeliger voor storingen, waardoor er vaker op onderhoud moeten worden gegaan. De kost per kilometer kan zo oplopen van 2 tot 5 eurocent.

Om het hele verhaaltje financieel uit te drukken werd er een onderzoek opgesteld op het circuit van Zolder, daar werd een Belgisch verkeerslandschap nagebouwd. Dat wil zeggen dat er zones zijn van 30-50-70 en 90 km/u aanwezig waren. Auto's van dienst zijn deToyota  iQ, Hyundai i20, Peugeot 3008, Volkswagen Golf, Toyota Avensis en de Renault Grand Scenic. De zes wagens werden in benzine- en dieseluitvoering gereden. In onderstaande tabel een overzicht van de kost per kilometer.

Budgettest

De conclusies van het onderzoek spreken voor zich.
- wie minder dan 25.000 kilometer per jaar rijdt heeft geen economisch argument om van benzine naar diesel over te stappen. Wie de korte afstand met een dieselvoertuig aflegt betaalt een meerkost.
- Wie minder dan 15.000 kilometer per jaar aflegt met een dieselwagen met 12 eurocent kost per kilometer kan tot 1 eurocent per kilometer meer betalen dan dezelfde variant in benzine-uitvoering.

Nog een laatste woordje over de theoretische verbuikgemiddeldes die constructeurs maar al te graag meedelen, ze kloppen niet. Het ligt dus niet aan de rijstijl van onze redacteurs tijdens onze rijtesten. Benzinewagens verbruiken volgens VAB gemiddeld 10% meer, bij dieselwagens ligt dat 20% hoger.

Laatst gepubliceerd

Reacties (26)

Plaats een reactie
Sven 15:36
afbeelding van Sven

Misschien blijkt het niet helemaal uit het artikel, Waxweazel maar VAB heeft beide type wagens (diesel & benzine) op een stukje van het Circuit Zolder getest onder een simulatie van alledaagse omstandigheden. Hun conclusie staat in onze laatste paragraaf.

Bibi 16:16
afbeelding van Bibi

@Waxweazel :

Ik denk dat je de laatste paragraaf van de tekst over het hoofd hebt gezien - jou bewering staat trouwens haaks op die in het artikel.

Wat er ook van zij : Ik ben er van overtuigd dat, moest je echt ALLE kosten (hogere aankoop, tax, onderhoud,...) in rekening brengen en correct tellen je snel de overstap naar benzine zou maken...

Even ter info : Ik ben bij ons op het bedrijf wagenparkverantwoordelijke en heb dus al de nodige berekeningen gemaakt.

Maar iedereen zijn mening natuurlijk.

Techno Patat 16:42
afbeelding van Techno Patat

Bij mij staat het ook al vast (tenzij het een alfa wordt, die 2.4d van Alfa is een zalige diesel en heeft geen vergelijkbaar benzine alternatief, zeker niet met Q4), koop ik als volgende een benzine! Ik doe 20.000 km per jaar! Waarvan 6/7 dagen 18 km door en 18 km weer naar m'n werk! De zondag zouden het er met de vriendin eens 100 à 150 kunnen zijn! Of als ik naar het circuit ga wat meer maar meestal die 36 km per dag... En m'n 2.4d krijgt maar volledig warm na 15km...

De Volvo is vooral een diesel geworden omdat ik de diesel gratis van m'n ouders hun tank mag tanken... Maar als ik deze zomer alleen ga wonen moet ik er zelf voor opdraaien! Dan ga ik hoogstwaarschijnelijk over naar benzine!

Maar de dealers maken het me niet makkelijk! Ik ging kijken voor een 125i coupé bij de BMW dealer en ze wilden zelfs geen prijs opstellen, enkel voor diesels :s! Ik ging naar Mercedes voor een C coupé en daar was het ook duidelijk tegen hun zin dat ze me een nafte verkochten! Bij Volvo net hetzelfde verhaal!

Daar kan ik toch kwaad van worden, IK koop wat ik wil met MIJN zuur verdiende centen zeker! Als autoliefhebber weet ik wat IK wil en moet die dealer me niet proberen ompraten! Dat de BMW dealer me dan nog eens weigerde een prijs op te stellen was het toppunt en daar heb ik me eens laten gaan! Al hebben ze waarschijnelijk de naam Dries De Brabander op een blacklist gezet! Het is me gelijk, dat vind ik geen manieren! Ik moet in de bakkerij toch ook niet zeggen aan de mensen: Je mag geen boterkoek kopen, die chocoladekoek is wat je moet kopen...

Edit: Ik weet dat het niet allemaal ontopic is, en dat het veel is ook! Maar het moest er ff uit! Ik was er nu net overheen, maar toen ik dit artikel zag borrelde het allemaal weer naar boven en het kwam er allemaal uit :p! Mijn excuses maar ik voel me pakken beter nu ;)! :D!

Anonieme gebruiker 16:53
afbeelding van Anonieme gebruiker

Van welke max km stand krijg je met bepaalde benzine wagens motor problemen? Ik hoor altijd dat diesels veel langer mee kunnen.

Techno Patat 17:05
afbeelding van Techno Patat

@anoniem: Valt wel mee hoor, persoonlijk vertrouw ik geen auto's meer boven de 200.000 km! Maar ik ben dan ook een janker :p! Als alles goed onderhouden is, en er niet bespaard is op onderdelen kan je met beide soort motoren veeeel km's doen! Zeker als je er op de juiste manier mee rijdt (warm rijden, laten nadraaien etc etc...)

De recordauto's staan allemaal op benzine! Zoals die mazda die overlaatst 1.000.000 miles had, of de volvo met een paar miljoen km's erop... Allemaal benzine's dus daar zit het probleem niet! Ik ken ook iemand met een toyota diesel die nu 550.000 km heeft en daar is nog geen steeksleutel aangekomen bij wijze van spreken!

Allemaal te zien met onderhoud, geluk en een beetje googlen naar bekende 'probleem motoren'! En vorige eigenaar is ook belangrijk!

Challanger 17:47
afbeelding van Challanger

@Patat, ik zou eens contact opnemen met BMW en Mercedes België met de vraag wat hun selectie criteria zijn voor hun verkopers. Zonder twijfel arrogante boerenlullen ( heb een paar jaar geleden hetzelfde als jij ondervonden ). Bij Mini mocht ik zelfs niet plaats nemen in de auto omwille van het
respect voor de klant. Hallo, van commerciële imbecielen gesproken.

Wim 20:39
afbeelding van Wim

Ik rij graag diesel voor de autonomie en het koppel bij lage toeren voor inhaalmanoeuvres. Ik doe 30k km jaar ong., dus daarom vind ik die 2 zaken belangrijk.

Erik 14:45
afbeelding van Erik

Ik heb een Peug. 307SW HDI ( diesel dus ), nieuw gekocht in 2003 en nu met 130.000 Km. Dagelijks doe ik 24Km naar mijn werk op een vlotte manier, zonder de motor af te beulen. Ik laat de motor ook steeds rustig opwarmen en even nadraaien achteraf. Elke 10.000 Km een onderhoud. Vorige week heb ik een nieuwe dieselfilter en sensor moeten laten steken, 1300€.. De volgende zal wellicht terug een benzine worden.

gtike 15:37
afbeelding van gtike

cfr hln.be is morgen het verschil nog slechts 7 eurocent
Eerst iedereen in de richting diesel duwen en dan kassa kassa...
Massale snelle overgang naar benzine zit er niet in... Zoiets duurt jaren en als de regering die tendens opmerkt zullen ze wel zorgen dat de melkkoe niet droog komt te staan...
bah bah en nog eens bah !

Techno Patat 15:48
afbeelding van Techno Patat

@challangar: Ik heb het laten rusten, ik was al azo genoeg over m'n toeren van me daar staan boos te maken! Er was toch sowieso weinig kans dat ik hem ging kopen, maar ik wou wel de prijsstelling eens weten van zo een 125i... Als het echt interessant was tov een C-coupé zou ik het nog overwegen...

Maar nu doet er zich een andere kans voor (Huis met evt bakkerijmogelijkheid kopen) dus ga ik de auto's eventjes laten rusten :p!

Vish 20:17
afbeelding van Vish

1.4 TSI. Praktijkverbruik van 7.3liter per 100km. 15.000km per jaar.

Doe ik winst? Ik denk dat het break-even is, tenzij ik meer stadsverkeer begin te doen, dan swingt het verbruik van die kleine turbomotor de pan uit!

Techno Patat 21:12
afbeelding van Techno Patat

Ik denk dat je redelijk winst doet Vish! Zeker voor de moment kun je wel 'genieten'! Maar bij verkoop van je auto ga je vrees ik veel minder restwaarde hebben dan van een dieseltje...

Vish 12:28
afbeelding van Vish

Kan zijn, hoewel de restwaarde eender welke FIat (ook diesel) ook rampzalig is.

Eigenlijk moet er toch ook eens een boom opgezet worden over dat hele restwaardesysteem. Wat een nonsens argumenten je daar bij tegenkomt, dat doet mijn oren bijwijlen flapperen. Het is grotendeels gebaseerd op subjectieve argumenten en gevoelens in plaats van objectieve feiten rond degelijkheid.

Techno Patat 16:26
afbeelding van Techno Patat

jup, heb ik me ook al druk over gemaakt! Maar uiteindelijk is iets maar waard wat een zot ervoor wil geven!

Kijk naar die stomme pot mosselen van een paar jaar terug, wie geeft er nu miljoenen uit voor een pot mosselen dat ze dan kunst noemen?????

VP 16:16
afbeelding van VP

Men mag nog zoveel testen voorleggen als men wil, er zullen maar heel weinig mensen zijn die het zich aantrekken dat hun diesel bij 10 a 15000 km een paar centen meer kost per kilometer als men globaal de rekening maakt.
99% van de mensen kijkt naar wat ze moeten betalen aan de pomp en gaan geen dure berekeningen maken.
Ik rijd 40 000 km per jaar en diesel omdat het inderdaad voor mij goedkoper is al zou ik veel liever met een pittige benzine rijden.
En in mijn geval heb ik een verbruik van om en bij de 5.5ltr/100 km dus zelfs bij gelijke dieselprijs heb ik nog steeds een paar liter per 100 km te goed op een gelijkwaardige benzine want ik vrees dat ge niet veel 2 ltr benzinemotoren gaat hebben die daar rond verbruiken.

Yvesw 17:04
afbeelding van Yvesw

@VP: Maar als je in de benzine wagen LPG installeert neemt het verhaal weer een heel andere wending...

VP 21:49
afbeelding van VP

Inderdaad Yvesw dan wordt het een ander verhaal als ge veel kilometers doet maar daar moet ge dan weer goed rekenen.
Als ge nog een installatie moet laten plaatsen, de bijkomende taks moet betalen en het iets hoger verbruik in acht neemt.
Maar over het algemeen kan dit inderdaad een goedkope oplossing zijn.

Anonieme gebruiker 11:15
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik word een jonge mama,mijn man rijd met een TT en ik met een peugot 106 1.0,allebei op benzine.
Nu wordt het hoogtijd dat wij uitkijken voor een andere "gezinswagen".
We hebben afgesproken dat mijn man de TT kan behouden.Die is nog geen 4 jaar oud en die van mij is er ondertussen een jaar of 15.
Ik mag kiezen wat ik koop!!!!!
Zouden jullie geloven dat ik niet weet,wat?
Diesel of benzine,ik doe 20 000 km op een jaar.
We gaan 1 x op een jaar op reis met de auto,en voor de rest ben ik zelfstandig en doe ik dagelijks 30 km,behalve dan misschien de zondag wat meer.
Wat koop ik?

Anonieme gebruiker 11:13
afbeelding van Anonieme gebruiker

Je hebt gelijk Techno Patat. Er wordt door verkopers te veel gepusht om toch maar een diesel te kopen. Ik hebt het zelf ondervonden, hoewel ik slechts 10000km per jaar doe, en dan voornamelijk verschillende korte afstanden per dag, wou men mij toch een diesel aansmeren, aan aantrekkelijke voorwaarden. Elkeen wil, in Belgie althans, z'n te grote stock dieselwagens kwijt.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws