Officieel: Opel Frontera is terug van weggeweest, nu ook als EV (2024)

Opel Frontera 2024

Opel haalt een oude naam vanonder het stof: Frontera. Deze keer kleven ze die echter niet op een heuse offroader maar wel op — hoe kan het ook anders — een compacte crossover. Dat moet dan wel een verrassend ruime compacte crossover worden en naast zijn mildhybridemotoren komt die er ook als EV.

Een twintigtal jaar terug zag de Opel-showroom er grondig anders uit dan vandaag. Naast helemaal eigen modelletjes als de Corsa, de Astra en de Zafira had het merk toen namelijk ook een aantal producten van samenwerkingen in het aanbod. Zo was er de Sintra die General Motors in thuismarkt VS verkocht als Pontiac of Chevrolet, vond je er een verduitste Lotus Elise onder de noemer Speedster en kon je voor het ruigere werk terecht bij de Frontera, een Isuzu-offroader met Opel-logo’s. Die laatste bleek echter memorabel genoeg voor een comeback en jawel: ook deze keer stonden ze er in Rüsselsheim ogenschijnlijk niet alleen voor.

Leentjebuur 2.0

Dit is namelijk de gloednieuwe Opel Frontera en ben je toevallig al eens in een Indiase Citroën-showroom binnengewandeld — je weet nooit — dan komt die je misschien bekend voor. De crossover lijkt namelijk als twee druppels water op de C3 Aircross die aldaar verkocht wordt, het dik 30 centimeter langere broertje van de bij ons verkrijgbare C3. Die gelijkenissen steekt Opel echter vakkundig weg achter zijn typische ‘Vizor’-snuit en ook de achterpartij wordt helemaal hertekend. Zelfs de deuren zijn anders en hoewel het eindresultaat misschien niet even stoer is als de Frontera van weleer, past het wel best mooi binnen het huidige Opel-gamma.

Opel Frontera 2024

Dat geldt ook voor het interieur, dat best ver afwijkt van wat we al van de Citroën C3 kenden. Zo krijgt de Frontera wél een volwaardig bestuurdersdisplay dat voor de gelegenheid in één doorlopend paneel verwerkt zit met het infotainmentscherm. Allebei meten ze 10 inch in diameter en onder dat laatste vind je nog een handige cluster met fysieke knoppen. Ook het stuurwiel is trouwens het vermelden waard, want het gaat om een gloednieuw exemplaar dat je vooralsnog in geen enkel ander Opel-model kan vinden. Het omgekeerde geldt dan weer voor het compacte pookje waarmee je de aandrijflijn bedient: dat herken je vast van allerhande Peugeots en Citroëns.

Vergeet de Crossland

Over de aandrijflijnen blijven ze bij Opel kort: de nieuwe Frontera komt er als 48V-mildhybride of als zuiver elektrisch model. Die laatste zal dan waarschijnlijk door het leven gaan als ‘Frontera Electric’ maar we hebben er het raden naar wat voor elektronica die precies onder de kap zal krijgen. Wij rekenen alvast op een instapmodel met de 113 pk sterke elektromotor en de 44 kWh-accu van de ë-C3, al hopen we dat deze ruimere telg ook een variant met een groter rijbereik krijgt dan de 300 kilometer die de Citroën daarmee haalt. De 54 kWh-accu en 156 pk-motor van pakweg de Opel Mokka Electric zouden hem bijvoorbeeld niet misstaan, en in theorie alvast zo’n 400 kilometer range kunnen geven.

Opel Frontera 2024

Daarnaast komt de Frontera er ook met een mildhybride benzinemotor maar je raadt het al: ook daarover verklapt Opel nog geen cijfers. Dat doen ze daarentegen wel voor de binnenruimte en die stelt alvast niet teleur. Zo beloven de Duitsers een mooie 460 liter koffervolume met de achterbank op z’n plek, uit te breiden tot 1.600 liter met het hele boeltje neergeklapt. Daarmee overstijgt deze Frontera ruimschoots de Crossland die hij uiteindelijk moet gaan vervangen onderaan Opels crossover-ladder. Reken dus ook op een aanvaardbaar prijskaartje want hoewel we daarover nog geen details mogen weten, gaf de Citroën (ë-)C3 ook daarvan al een voorsmaakje.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws