Nieuwe Dodge Charger Daytona weegt zo veel als Kia EV9! (2024)

Dodge Charger 2024

Dodge heeft het doek getrokken van de nieuwe generatie Charger. Die musclecar neemt een gigantische spreidstand aan. Zo komt hij er als coupé en sedan, met een zescilinder of volstrekt elektrische aandrijflijn en weegt hij in zijn zwaarste trim maar liefst 2.6 ton!

Het zijn unieke tijden in autoland. Niet anders in de US of A waar er geen heilige huisjes meer lijken te zijn. De nieuwe generatie Charger is hier en de musclecar van Dodge zal zonder twijfel kwaad bloed zetten bij een hoop klanten. En nee, niet enkel door de optionele elektrische aandrijflijn. Ook de V8 ontbreekt.. en o ja, er is vierwielaandrijving!

Amerikaanse Giulia

Laat ons beginnen bij het begin, de nieuwe Charger is een maar liefst 5,2 meter lange coupé of sedan geworden die als eerste rolt op het STLA Large platform van Stelantis. Een fundament dat binnenkort ook naar pakweg de nieuwe Alfa Romeo Giulia komt. Met zijn dimensies is hij breder én langer dan een Mercedes S-Klasse om je maar een idee te geven.

Dodge Charger 2024

De designers hadden dan ook hopen plaatwerk om mee te werken. Echter, het uiteindelijke resultaat oogt vrij banaal. Klassieke (lees: simpele) lijnen voeren de toon en het gehele resultaat wijkt amper af van de vorige generatie Charger. Óf je moest voor de elektrische variant gaan, dan krijgt je vooraan een "R-Wing" die als een soort spoiler bovenop de koplampen ligt. Mooi? Da's anders.

Pistoolgreep, uiteraard

Ook binnenin speelt Dodge op veilig. Er is een 12.3-duims infotainmentscherm dat bijstand krijgt van een 10.25-duim grote digitale instrumentencluster. De versnellingspook heeft de vorm van een pistoolgreep, rode stiksels zorgen voor een streep sportiviteit.

Dodge Charger 2024

Dankzij de achterklep (de Charger is tegenwoordig een "hatchback") kan je tot 1.090 liter aan spullen kwijt in de koffer. De elektrische variant Daytona krijgt vooraan nog een frunk van 42.5 liter.

Fors vermogen... fors gewicht

Maar hoe zit het nu met de aandrijflijnen onder de kap? Wel, de Charger krijgt steevast vierwielaandrijving en elektrische uitvoeringen krijgen de beschikking over een forse accu van 100.5 kWh. Ga je voor de R/T, dan beschik je over 550 pk, de Scat Pack voert dat vermogen op tot 670 pk. Naar verluidt volgt er ook nog een "Banshee" die het vermogen opvoert tot boven de 1.000 pk. Met een gewicht van zo'n 2.6 ton is de elektrische Charger wel een mollig baasje geworden. Da's op het niveau van een 7-zits Kia EV9!

Dodge Charger 2024

Hoor je toch liever een motor borrelen voorin? Dan schuift Dodge geen V8, maar wel een 3-liter zes-in-lijn naar voren met twee turbo's. De Charger Sixpack S.O. schopt het tot 420 pk, de H.O. krijgt een gezonde 550 pk. Kijk, Dodge heeft alvast genoeg munitie om élke musclecar-fan op te naaien. Benieuwd hoe deze onthaald zal worden in Amerika. Ach, misschien dat de basisprijs van rond de 55.000 dollar (voor de EV) de woede wat kan drukken.

Dodge Charger 2024

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws