Eindelijk: Euro NCAP gaat auto's straffen zonder fysieke knoppen

Euro NCAP schermen gevaar auto

Veiligheidsorgaan Euro NCAP trekt ten strijde tegen de schermenovervloed in voertuigen. Wil een auto in de toekomst 5 sterren op z'n veiligheidsrapport bij Euro NCAP? Dan kan het maar beter fysieke knoppen en hendels hebben. Good guy NCAP!

Heb je recent een nieuwe auto op je oprit geparkeerd of rijd je zoals ons elke week in ander metaal, dan zal het je wel zijn opgevallen: het gros van de bediening van een auto zit tegenwoordig in het scherm verstopt. Wat je ook waarschijnlijk is opgevallen: veiliger is dat eigenlijk niet. Ook Europees veiligheidsorgaan Euro NCAP heeft er genoeg van en zal nieuwe regels implementeren om fysieke knopjes te verplichten. Spelen constructeurs niet mee, dan vallen er geen 5 sterren te rapen in een crashtest.

Eerste stap...

Wie nu hoopt dat elke auto plots terug fysieke knopjes voor klimaatcontrole, radio en verlichting moet krijgen, is er wat aan voor de moeite. Vanaf januari 2026 zal een auto geen 5 sterren meer kunnen behalen op de Euro NCAP-testproef als 'ie niet uitgerust is met fysieke knoppen of hendels voor de richtingaanwijzers, noodlichten (vier pinkers), geluidssignaal (claxon), ruitenwissers en eCall.

Euro NCAP schermen gevaar auto

Euro NCAP legt ook uit waarom ze die beslissing hebben genomen: ""Het overmatige gebruik van aanraakschermen is een probleem dat de hele auto-industrie aangaat. Bijna elke autofabrikant verplaatst belangrijke bedieningselementen naar centrale aanraakschermen, waardoor bestuurders hun ogen van de weg moeten halen en het risico op ongevallen door afleiding toeneemt. Nieuwe Euro NCAP-tests die in 2026 worden uitgevoerd, zullen fabrikanten aanmoedigen om aparte, fysieke bedieningselementen te gebruiken voor basisfuncties op een intuïtieve manier, waardoor de ogen minder van de weg worden gehaald en er dus veiliger kan worden gereden."

...maar het kan beter

Opvallend is het feit dat de Euro NCAP autobouwers niet verplicht de meest gebruikte functie te voorzien van fysieke knoppen. We hebben het dan uiteraard over de klimaatcontrole samen met stoelverwarming- of koeling.

Euro NCAP schermen gevaar auto

Hoewel Euro NCAP vanaf 2026 de nieuwe regel in voege laat treden, is dit geen wettelijke verplichting. Autobouwers mogen dus gerust nog richtingaanwijzers verstoppen achter onhandige systemen (we kijken naar jou, Tesla), maar daardoor zullen ze niet meer de maximale score kunnen behalen op de veiligheidstest.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws