Karma Gyesera EV jaagt op Porsche Taycan (2024)

Karma Gyesera 2024

Karma is klaar met een nieuwe elektrische supersedan die wil imponeren met straffe cijfers en een lekker uiterlijk. Zijn naam? Gyesera EV. Zijn uniek verkooppunt? De meest brute GT op de markt zijn. Juist ja.

Het is dit jaar exact 10 jaar geleden dat de Chinese Wanxiang Group de brokstukken van het failliet gegane Fisker overnam. De naam kregen ze niet mee in de deal, maar dat hield ze niet tegen om als Karma Automotive verder te gaan. Een decennium later staat de Gyesera EV hier, een hypermoderne elektrosedan die klanten uit een Porsche Taycan wil krijgen.

Met piramideschakelaar

De Gyesera bouwt verder op de designlijnen die al in 2011 (!) werden gelegd door de Fisker Karma. Al gaat merk Karma er prat op dat dit helemaal niet het geval is. Hij is langer, breder en lager dan een Tesla Model S en krijgt gespierde proporties. De gehele carrosserie is opgetrokken uit aluminium en koolstofvezel en staat op een frame van aluminium.

Karma Gyesera 2024

Binnenin blijft de Gyesera relatief klassiek, al hoeft dat in deze moderne tijden van hyperschermen geen nadeel te zijn. Een dikke middenconsole vloeit tussen de twee voorste zitplaatsen en herbergt nog steeds de eigenaardige piramide-vormige bediening voor de automaat. Wat de situatie achterin is (2 of 3 zitplaatsen), is momenteel niet geheel duidelijk omdat Karma verzaakt om meer info of plaatjes te bieden.

+400 km? Hopelijk wel!

Piepen we even onder de carrosserie, dan zien we een elektromotor op de achteras van 590 pk (940 Nm) die de Gyesera onder de vier seconden richting de honderd moet sturen. Toppen doet de Gyesera rond de 220 km/u, gelimiteerd uiteraard.

Karma Gyesera 2024

Daarnaast voorziet Karma een riante accu van 120 kWh. Waarmee het volgens het merk mogelijk moet zijn om 400 kilometer ver te geraken. Een meer dan veilige gok lijkt ons, want dat zou een verbruik van 30 kWh/100 km betekenen! Laat ons hopen dat 'ie in de realiteit nog nét wat zuiniger is. Momenteel is Karma nog bezig met de verbruik- en performancecijfers te finaliseren.

Ook voor België?

De Karma Gyesera werd voor het eerst voorgesteld het voorbije weekend tijdens het Amelia Concours d`Elegance. Amerikaanse klanten kunnen nu al een exemplaar pre-orderen. Of 'ie ook naar België komt is niet geheel duidelijk. Officieel wordt het merk geïmporteerd door VitaeMobility, al is het daar al een tijdlang stil.

Karma Gyesera 2024

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws