Het is officieel: Volvo en Polestar gaan elk hun eigen weg… Of toch ongeveer. Zo belooft die eerste het gros van zijn aandelen in Polestar te gaan verkopen, al blijft het wel een deel in handen houden. Tegelijk wordt moederhuis Geely nu een rechtstreekse aandeelhouder zodat Polestar op gelijke hoogte met Volvo komt te staan.
Het lijkt wel materie voor een soap, de verhouding tussen Polestar en Volvo. De twee waren aanvankelijk namelijk zo close dat de Polestar-naam gewoon op Volvo-producten kleefde, maar na verloop van tijd hunkerde het jongere label meer naar zelfstandigheid. Die kreeg het ook in 2017 wanneer Polestar uitgroeide tot een losstaand merk, al werd dat merk achter de schermen nog steeds stevig gesteund door Volvo… Maar nu wordt het tijd wordt voor Polestar om op zijn eigen beentjes te staan.
Niet onder maar naast Volvo
Volvo heeft namelijk aangekondigd dat het zijn aandeel in Polestar zal verkleinen, en nog geen klein beetje ook. Zo gaan de Zweden maar liefst 62,7 procent van hun totale belang in het merk verkopen. Daarmee heeft Volvo straks wel nog steeds 18 procent van Polestars aandelen in handen, ten opzichte van de volle 49,5 procent tot nu toe. De beslissing gaat hand in hand met een toegenomen belang van Geely zelf, het moederhuis van Volvo en daarnaast ook van pakweg Lotus, Lynk&Co en Smart. Precieze cijfers kennen we daarover nog niet maar in essentie komt het erop neer dat Polestar nu niet meer onder Volvo staat in de stamboom der merken, maar rechtstreeks onder Geely en dus zij-aan-zij met Volvo.
Dat betekent echter niet dat de twee nu keiharde concurrenten worden, wel integendeel. Zo verzekert het blijvende belang van Volvo in Polestar dat de twee nog steeds nauw zullen samenwerken en ook hun technologie met elkaar zullen blijven delen, zoals dat nu al het geval is. Volgens Polestar gaat het dus vooral om een logische volgende stap in zijn ontwikkeling tot een zelfstandige constructeur.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden