Fastned gaat versnelling hoger: lanceert 400 KW laadstations in België

Fastned 400 kW

Het Nederlandse Fastned is voor veel Belgische EV-rijders een godsgeschenk langs de snelwegen. Het snellaadbedrijf is aan een sneltempo laadparken aan het neerpoten in België met 400 kW DC-laders. De krachtigere snelladers kunnen tot wel 100 km range toevoegen in slechts drie minuten. Waar zitten de EV-haters nu?

Vergeet McDonalds, EV-rijders favoriete bedrijf met gele huisstijl is Fastned. De aanbieder van snellaadstations heeft na een eerste park in Zoersel (E34) nu een nieuw park met 400 kW-laders geopend in Walshoutem (E40)!

Voor je Lotus

Zowel het park in Zoersel als in Walshoutem bieden 8 laadplaatsen aan met een maximale capaciteit van 400 kW. Dit via groene stroom van zon en wind. Laadpunten met een vermogen van 400 kW zijn momenteel nog vrij zeldzaam (350 kW-laders zijn de norm), maar zorgen er voor dat Fastned klaar is voor de toekomst. Zo kan je tot 100 kilometer laden per 3 minuten!

Fastned 400 kW

Nu weten we ook dat daar een dikke maar aan vast hangt. Zo gaat het uiteraard over piekvermogen én... moet je EV überhaupt kunnen opladen aan die snelheid. Op dit moment komt enkel de Lotus Eletre R in de buurt met een maximaal DC-laadvermogen van 350 kW. Er staan echter een hoop nieuwe EV's in de pijplijn die zullen flirten met de grens van 400 kW DC-laden. Vakantiegangers met een EV varen er maar wel bij. De snelladers van 400 kW zien er niet per se anders uit, maar kan je herkennen aan het 400 kW-opschrift. Deuheuh!

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Maarten 15:52
afbeelding van Maarten

Even advocaat van de duivel spelen:
- Is de 400 kW per individuele laadplaats volledig beschikbaar? Of zal je deze moeten delen wanneer er meerdere EVs gelijktijdig laden?
- In 3 minuten is een ICE wagen volgetankt en kan deze weer 800 à 1000 km verder

Op lange trajecten kan je het laden best inplannen. Er wordt aangeraden om zo weinig mogelijk gebruikt te maken van snelladers voor de levensduur van de batterij. Bij gewoon dagelijks gebruik, als je niet kan thuisladen én dit dan nog voor of na een werkdag moet doen, dan is het een hele opgave, want je bent al snel +20 min extra onderweg. Dus niet even vlug bij een tankstation tanken en weer weg.

Ik kijk uit naar een batterij technologie die geen last ondervind van snelladers. Hopelijk zien we nog mooie evoluties de komende jaren.

this 16:21
afbeelding van this

Per individuele plaats, maar er is nog een beperking op het totaal aantal vermogen.
Er is bijvoorbeeld voor 10 laadplaatsen maar 3000kW vermogen voorzien, om het met een voorbeeldje te zeggen.
Normaal is dit ook geen probleem omdat die 400kW ook maar een korte periode kan aangehouden worden en enkel als de batterij al leeg genoeg is. Een halfvolle tot bijna volle batterij gaat nooit aan zo'n hoge snelheden kunnen laden (althans niet met de huidige technologie).

Na een werkdag is dit trouwens zelden een probleem, want als je op een werkdag niet toekomt, gaat het wellicht maar over 50km extra bereik dat je nodig hebt om thuis te komen, of misschien 100km? Dat is op minder dan 5 minuten bijgeladen.

En intussen is gebleken dat snelladen geen probleem is voor de levensduur van de batterij als je altijd mooi voorverwarmt. Taxi chauffeurs die met Tesla rijden hebben dit eens bijgehouden. Al kan ik niet zeggen of dit voor alle merken geldt, of enkel Tesla.
The future is now!

Ronald 07:36
afbeelding van Ronald

Wie niet thuis kan laden , kan momenteel beter een hybride wagen hebben.

Kurt 19:12
afbeelding van Kurt

Allemaal goed en wel, maar er bolt geen enkele EV op de wegen die die laaadsnelheid aankan. Ik sta daar mooi te blinken met mijn Enyaq Coupé aan 140 Kw max voor een heel beperkt stuk van de laadtijd.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws