Officieel: Lancia Ypsilon blaast het merk nieuw, elektrisch leven in (2024)

Lancia Ypsilon 2024

Het is officieel: Lancia is terug. Dit is namelijk de Ypsilon, de eerste nieuwe auto van het merk in meer dan tien jaar tijd. De hatchback pakt niet alleen uit met een stijlvol design en knappe materialen, maar stoomt Lancia meteen ook klaar voor de toekomst met een volledig elektrische aandrijflijn in het gamma.

Was je Lancia intussen al bijna vergeten, dan nemen we je dat niet kwalijk. Zo is het merk al een paar jaar niet meer actief in onze contreien en bleef het eigenlijk enkel nog bestaan als een schim van zichzelf in thuisland Italië. Daar verkocht het alleen nog een talloze keren gefacelifte versie van de stokoude Ypsilon, maar aan dat bescheiden bestaan komt nu eindelijk een einde. Na 13 lange jaren op de markt krijgt die Ypsilon namelijk zijn zuurverdiende opvolger.

Beetje Stratos, beetje Corsa

Dit is dus de gloednieuwe Lancia Ypsilon en jawel: hij is ook voor ons. De kans is echter groot dat zijn design je niet bepaald meer verrast want naast een aantal keer op het internet gelekt te zijn, toonde Lancia eerder ook al een speciale editie van de Ypsilon van naderbij. Zo wisten we al langer dan vandaag dat de nieuwe hatchback zijn kelkvormige lichtsignatuur van de Pu+Ra HPE Concept zou lenen, en die LED-strips worden vergezeld door een duo van zeshoekige koplampjes onder hun uiteinden. Op de flanken vallen dan weer de verborgen deurklinkjes in de achterportieren op terwijl de Ypsilon achteraan zijn coupé-invloeden verderzet met een kont die moet doen denken aan de Stratos van weleer.

Lancia Ypsilon 2024

Of dat gelukt is of niet laten we in het midden, maar de nieuwe Ypsilon komt alleszins voor de dag als een frisse verschijning. Dat doet hij ondanks zijn traditionele hatchback-vorm, en dat in een wereld vol crossovers en SUV’s. Bovendien houdt de Ypsilon het allemaal best compact met zijn lengte van 4,08 meter en breedte van 1,76 meter en komen die afmetingen je bekend voor, dan is dat geen toeval. Daarmee is de Lancia namelijk op een paar centimeter na even groot als zijn technische broertjes: de Peugeot 208 en de Opel Corsa.

Elektrische hothatch?

Wat onder de motorkap van deze Lancia schuilt mag dus weinig verwonderen — of tenminste: in eerste instantie. Zo onthult Lancia voorlopig alleen de cijfers voor de elektrische versie, die een elektromotor met 156 pk en 260 Nm koppel op de vooras krijgt en zijn stroom haalt uit een accupakket van 54 kWh. Daarmee moet de Ypsilon 403 kilometer halen volgens de WLTP-cyclus. Voor zover is dat dus allemaal best gelijklopend met de platformgenoten en Lancia geeft mee dat zijn batterij van 20 naar 80 procent laadt in 24 minuten, wat doet vermoeden dat ook deze Italiaan kan snelladen tot 100 kW.

Lancia Ypsilon 2024

Daar blijft het echter niet bij, want daarnaast komt er ook een variant met een mildhybride verbrandingsmotor. Gaan we daar even bij Peugeot en Opel spieken, dan rekenen we op een 1.2-literblokje dat met wat elektrohulp tot 136 pk naar de voorwieltjes kan brengen. Is dat echter allemaal niet genoeg, dan is de kans groot dat er nog een elektrische versie met wel 240 pk volgt die zijn genen zal delen met de pas getoonde Abarth 600e. Wij zouden dan durven wedden dat die versie HF gaat heten, zoals dat hoort bij Lancia.

Heerlijk retro

Wie Lancia zegt, zegt echter ook stijl en daarvoor moet je maar even binnenkijken in het interieur van de nieuwe Ypsilon. Naast het occasionele Stellantis-knopje — kijk bijvoorbeeld maar eens naar dat minuscule pookje voor de automaat — hebben de Italianen namelijk flink wat zaken toegevoegd die deze cabine boven die van zijn platformgenoten verheft. Zo vind je er twee 12,3-inchschermen in een doorlopende unit bovenop het dashboard en die draaien alvast op Lancia’s nieuwe SALA-infotainmentsysteem. Daaronder pakken de Italianen uit met naar eigen zeggen ’s werelds eerste koffietafeltje in een auto — we geloven ze graag. Verder krijgt de Ypsilon een gloednieuw stuur en wordt het hele interieur bekleed met een heerlijk retro ogend, velours-achtig materiaal… Dus zeg nu zelf: dit of een Corsa?

Lancia Ypsilon 2024

Het gaat hier dan ook niet om de eerste de beste Ypsilon, want het exemplaar in de beelden is opnieuw de ‘Edizione Limitata Cassina’. Die werd samen met de gelijknamige meubelmaker aangekleed en komt op de markt in een oplage van 1.906 stuks — naar het geboortejaar van Lancia. De reguliere versie krijgen we later nog te zien, en ook nadien belooft het niet lang stil te blijven rond het merk. Zo mogen we in 2026 rekenen op een elektrisch vlaggenschip, gevolgd door een nieuwe Delta op stroom in 2028. Kortom: Lancia is er om te blijven.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws