BMW is al voor het derde jaar op rij het grootste automerk van België. Maar hoe zit het bij de steeds populairder wordende motorfiesten? Wel, daar moet het Duitse merk zijn meerdere erkennen aan... Honda?!
476.675 auto's werden er in 2023 ingeschreven in België. En hoewel de motorfietsmarkt blijft groeien, liggen de inschrijfcijfers een stuk lager. In België werden in 2023 25.359 nieuwe motorfietsen ingeschreven, een kleine stijging van zo'n 2,7% tegenover 2022.
Zwaardere motoren steeds populairder
Wie dacht dat scooters en motorfietsen tot 125cc het gros van de verkoop op zich nemen, die heeft gelijk. Al blijft het aandeel wel jaar na jaar dalen. Vorig jaar was het segment goed voor 24% van de totale inschrijvingen, op de hielen gezeten door de categorie Basic/Roadster met 22% van het marktaandeel. Al enkele jaren is het duidelijk dat vooral de markt van "zwaarder gerief" blijft groeien. Gaan we kijken naar pure verkoop, dan waren dit de populairste motorfietsmerken in 2023 in België:
Honda - 3.993 ex.
BMW - 3.366 ex.
Yamaha - 2.904 ex.
Kawasaki - 2.042 ex.
Piaggio - 1.628 ex.
Daardoor moet BMW toch ergens zijn meerdere herkennen in België, bij de motorfietsen dus. Of toch niet helemaal, want het populairste model onder de Belgische motorrijders is weerom een BMW, de R 1250 GS Adventure (615 ex.). Nummer twee komt trouwens ook van BMW, de R 1250 GS (518 ex.). Het podium afsluiten doet Piaggio met de Vespa GTS 125 (488 ex.). Van de 25.359 ingeschreven motorfietsen was trouwens amper 709 stuks volledig elektrisch.
Fouten in dit artikel vallen te wijten aan een compleet gebrek aan kennis over motorfietsen bij Autofans. Spreek je zelfs over motorfietsen? Of mag je ook moto/ motoren zeggen? Het is werkelijk een enigma.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden