Toyota zal dit jaar een verbeterde versie van de bZ4X uitrollen. Die pakt niet uit met visuele nieuwigheden maar moet wel zuiniger omgaan met zijn energie én (eindelijk) deftig kunnen snelladen. Kwestie van meer in tred de lopen met kleiner broertje bZ2X die we dit jaar nog op ons bord krijgen.
De bZ4X een probleemkind noemen voor Toyota is misschien wel wat een understatement. Zo konden bij de eerste exemplaren de wielen er af vliegen, wilden die dingen enkel deftig snelladen onder hyper-optimale omstandigheden en heeft hij met zijn basisprijs van 46.650 euro veel concurrenten te duchten. Toyota voert dit jaar enkele welgemikte upgrades uit op de bZ4X.
Focus op snelladen
Hét grootste probleem onder bZ4X-eigenaars is dat de elektrische SUV nogal wispelturig wil snelladen. Want hoewel Toyota maximaal 147 kW DC snelladen afficheert voor de accu van 64.0 kWh (netto), is het geen uitzondering dat 'ie niet boven de 50 kWh viel te krijgen. Daardoor moest je dus vlot een uur aan de snellaadpaal staan. Niet echt de beste manier om de overgang naar elektromobiliteit aantrekkelijk te maken.
Dit jaar commercialiseert Toyota een bZ4X met aangepast verwarmingssysteem voor de batterij. Daar moet het hittemanagement van profiteren waardoor, zeker bij koude temperaturen, het snelladen een stukje vlotter moet gaan. De hogere uitvoeringen zullen daarnaast profiteren van een aangepaste klimaatcontrole met stralingshitte die de benen en voeten van de voorste passagiers sneller opwarmen. Ook nieuw is een digitale sleutel die je op je smartphone kan installeren. Tenslotte pakt de bZ4X uit met een interessant veiligheidsnufje: komt een achterligger wel heel snel aangereden, dan zal de bZ4X automatisch de vier richtingaanwijzers activeren.
Hoewel Toyota nog niet laat weten wanneer de opgefriste versie uitgerold zal worden, gokken wij op het twee deel van 2024.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden