Officieel: Xiaomi SU7 is bliksemsnelle EV met smartphone-genen (2023)

Xiaomi SU7 2023

Xiaomi heeft een nieuw stuk elektronica klaar, maar deze keer gaat het niet om een smartphone. Deze SU7 is namelijk een zuiver elektrische sedan die niet alleen qua looks maar ook qua prestaties naast een Porsche Taycan mag staan. Wat dacht je bijvoorbeeld van een 0-naar-100-sprint in 2,78 seconden?

Komt de naam ‘Xiaomi’ je bekend voor, dan ben je waarschijnlijk best thuis in de tech-wereld. Zo maakt de Chinese fabrikant vooral faam met zijn smartphones maar daarnaast bouwen ze ook alles van slimme horloges tot slimme waterkokers, zolang het maar elektrisch en slim is. Zo staken ze ook al een slimme elektrische plooifiets ineen maar zoals je weet, is zelfs dat niet altijd genoeg om een plekje op onze nieuwspagina te verdienen. Nee, dit is Autofans dus als je onze aandacht wil, dan moet je met een auto voor de dag komen.

Greatest Hits van andere fabrikanten

En zo geschiedde, want dit is de Xiaomi SU7. Hoewel dat op het eerste gezicht klinkt als de geknipte naam voor een SUV, gaat het hier gewoon om een zuiver elektrische sedan. Die krijgt een aalglad koetswerk met relatief grote koplampen voorop terwijl de achterkant gesierd wordt door een doorlopende LED-balk. Zoals wel vaker bij Chinese nieuwkomers heeft het eindresultaat wat weg van een greatest hits van bestaande fabrikanten, met een McLaren-achtig design voorop en Porsche Taycan-heupen achteraan… En vooral die laatste vergelijking is niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Xiaomi SU7 2023

De ‘SU’ in de naam van deze Xiaomi staat namelijk voor ‘Speed Ultra’, en dat geeft al het een en ander weg over de prestaties van de EV. Zo krijgt de topversie twee elektromotoren, waarvan het exemplaar op de vooras 299 pk en dat op de achteras 374 pk levert. Samen brengen ze dus 673 pk en 838 Nm koppel naar de vier wielen wat meteen meer is dan een Porsche Taycan Turbo S ophoest, al heeft die laatste wel een launch mode waarin hij tijdelijk toch meer power produceert. Desondanks overtreffen de Chinezen hem — nipt — qua acceleratie: de snelste Porsche Taycan snelt naar de 100 km/u in 2,8 seconden en deze Xiaomi heeft amper 2,78 seconden nodig. De topsnelheid van de SU7 ligt ook 5 km/u hoger: op 265 km/u.

390 kilometer laden in 10 minuten?

Naast die ultrasnelle ‘SU7 Max’ komt er ook gewoon een achterwielaangedreven versie. Die houdt het op een enkele elektromotor met 299 pk en 400 Nm, goed voor een sprintje naar de 100 in 5,28 seconden. Dat is trouwens niet het enige waarin de twee SU7’s verschillen want terwijl de topversie een accu van 101 kWh krijgt, moet de instapper het stellen met 73,6 kWh aan cellen onder de bodem. Daarmee komt de EV 668 kilometer ver terwijl de SU7 Max het tot 800 kilometer moet schoppen. Let wel: die actieradii zijn in beide gevallen berekend volgens de immer onrealistische, Chinese CLTC-cyclus.

Xiaomi SU7 2023

Over de precieze snellaadcapaciteit is momenteel minder geweten. Xiaomi deelt alleen dat beide versies beschikken over een 800V-netwerk dat het batterijpakket in staat moet stellen om enorm snel bij te laden. Bij wijze van voorbeeld halen ze de SU7 Max er even bij, met zijn grote 101 kWh-accu. Die moet aan de juiste laadpaal wel 390 kilometer kunnen tanken in 10 minuten — al gaat het ook hier om op z’n Chinees berekende kilometers, dus het is moeilijk te zeggen hoe zich dat verhoudt tegenover bij ons verkrijgbare EV’s.

Wereldwijde ambities?

Over één kant van deze Xiaomi hebben we het echter nog niet gehad, en dat is de binnenkant. Zoals je zou verwachten van een smartphonefabrikant, pakt de SU7 daar uit met flink wat schermoppervlak… Al valt het op het eerste gezicht best mee. Naast een 16,1-inchscherm in de middenconsole zien we namelijk enkel een compact bestuurdersdisplaytje achter het stuur. Achteraan wachten je dan echter nog twee schermen, of toch in de topversie. Meer tech vinden we in de vorm van LiDAR, een uitgebreide vorm van radar die autonoom rijden mogelijk moet maken. Dat is dus waar die bult boven de voorruit voor dient.

Xiaomi SU7 2023

Xiaomi’s eerste elektrische auto lijkt met andere woorden een geduchte concurrent te gaan worden, al is het nog niet zeker of Europese fabrikanten zich daar wel zo’n zorgen over moeten maken. Zo werd de auto voorlopig enkel onthuld in China en werd er met nog geen woord gerept over een komst naar Europa of de VS. Dat is echter niet ondenkbaar, want bij de onthulling zei Xiaomi’s topman dat ze op korte tijd één van de grootste EV-bouwers ter wereld willen worden… En hoe groot China ook is; ook Europa en de VS maken deel uit van die wereld.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
willy.de loof 08:16
afbeelding van willy.de loof

mooije ev en denk nog betaalbaar ??? buiten europese ev .heb interesse waneer die in belgie zouw komen .

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws