Officieel: McLaren GTS brengt meer vermogen en minder gewicht voor de GT (2023)

McLaren GTS 2023

De McLaren GT is dood, lang leve de McLaren GTS. De meest beschaafde supercar van het gamma krijgt namelijk en facelift en die pakt niet alleen de naam en de looks, maar ook de prestaties aan. Zo weegt de GTS wat minder dan de GT, terwijl het vermogen dan weer de hoogte in gaat.

Sportieve merken groeien stilaan uit tot de meesters der misleiding wanneer het op vernieuwde modellen aankomt. Kijk maar naar de pas onthulde Porsche Panamera, waar we nog steeds onze kop over aan het breken zijn of we het ding nu een doorgedreven facelift dan wel een gloednieuwe generatie moeten noemen. Hetzefde geldt voor Aston Martins DB12 en nog in Groot-Brittannië moest de McLaren 720S even geleden wijken voor de nagenoeg identieke edoch iets sterkere 750S… En dat trucje doen ze nu nog eens over.

Meer vermogen, minder gewicht

Maak namelijk kennis met de McLaren GTS, de opvolger voor de McLaren GT… Al gaat het eigenlijk gewoon om een vernieuwde McLaren GT, en je moet zelfs een expert zijn om de verschillen te spotten. Gelukkig is er altijd nog het persbericht, dat ons duidelijk maakt dat de GTS over nieuwe bumpers met elementen in kaal koolstofvezel en een setje glanzend zwarte sierdelen beschikt. Verder introduceert McLaren ook nieuwe velgdesigns en lakkleuren. Achteraan groeien de luchthappers een maatje, zodat ze meer zuurstof naar dat machtige motorblok kunnen leiden.

McLaren GTS 2023

Het resultaat is dat die 4.0-liter biturbo-V8 nog een beetje machtiger wordt dan voorheen, al is de kans misschien klein dat de gemiddelde GTS-eigenaar dat verschil zal merken. Zo schopt de motor het voortaan tot 635 pk in de plaats van de 620 pk van de GT-zonder-S, en dat vermogen gaat nog steeds naar een zeventraps automaat. Daarmee snelt je McLaren naar de 100 km/u in 3,2 seconden en gaat hij door tot een topsnelheid van 326 km/u, maar hij zou vooral wat lichtvoetiger moeten gaan sturen dan de oude GT.

Meest praktische supercar

Zo heeft McLaren het gewicht van de supercar nog wat verder weten in te perken dankzij een aantal subtiele aanpassingen. Het dakpaneel bestaat voortaan bijvoorbeeld uit gerecycleerd koolstofvezel — want het milieu wil ook wat — terwijl de wielbouten nu uit titanium vervaardigd worden om de volle 35 procent lichter te zijn dan die van de GT. Het resultaat is een gewicht van 1.520 kilogram — 10 kilo’s minder dan voorheen — maar denk daarom niet dat de GTS zijn status van comfortabelste McLaren kwijt is. Zo beschik je nog steeds standaard over adaptieve dempers en gaat de neus straks dubbel zo snel de hoogte in wanneer je een drempel nadert dankzij een verbeterd liftsysteempje.

McLaren GTS 2023

Verder blijft de GTS net als de GT voor hem “de meest praktische supercar op de markt” — McLarens woorden, niet de onze. Reken bijvoorbeeld op 420 liter bagageruimte onder de achterruit, aangevuld met nog eens 150 liter volume in de frunk vooraan. Lijkt je dat iets waarmee je wel kan leven, dan kan je de McLaren GTS vanaf nu bestellen. Hoeveel je ervoor over moet hebben, mogen we nog niet weten.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws